Tysk

Typisch Deutsch, mundtlig disposition

04. marts 2019 af ng12 - Niveau: 9. klasse

Hej,
Jeg har en mundtlig tyskpreøve om nogle uger, vores emne er "typisch deutsch". Jeg er helt blank for ideer til et emne jeg kan tale om...

Krav:
- Jeg skal kunne tale om emnet i omkring 5 minutter
- Jeg skal have tre underemner at tale om, så bredt emne ville være dejligt:)

På forhånd tak for hjælpen:)


Brugbart svar (0)

Svar #1
05. marts 2019 af Moderatoren

Det lyder som om, at du skal tale om noget "typisch deutsch". Er der ikke noget, som du tænker er "typisch deutsch"?


Brugbart svar (0)

Svar #2
05. marts 2019 af Stygotius

Tjaa, når opgavens emne er "typisch deutsch", er det nok meningen at eleverne skal tale om noget typisk tysk.

Det er en farlig opgave, som meget let kan føre til nogle skrækkelige generaliseringer, men det er måske netop formålet med opgaven at få jer til at afsløre jeres fordomme. Hvem ved ??  Måske er der netop tale om en kløgtig lærer der har lavet en udspekuleret opgave, men jeg tvivler. 

Den lige så kløgtige elev kunne besvare opgaven med blot 14 ord:

"Der findes ikke noget som er typisk tysk ud over det at tale tysk"


Svar #3
05. marts 2019 af ng12

Ja, i har selvfølgelig begge ret i at jeg skal snakke om noget typisk tysk. Jeg vil rigtig gerne snakke om noget lidt "anderledes", da de fleste i min klasse snakker om Berlin muren, biler, mad osv...

Jeg tror ikke min lærer har tænkt så meget over med at afsløre vores fordomme, det er "bare" rent træning til hvis nu vi trækker tysk til den mundlige afgangseksamen:)


Svar #4
05. marts 2019 af ng12

Bare lidt ideer, eller inspiration ville være rigtig dejligt!


Brugbart svar (0)

Svar #5
05. marts 2019 af oppenede

Hvad interesserer dig og/eller ved du meget om?


Svar #6
05. marts 2019 af ng12

Altså jeg rider en del, intereserre mg også lidt for historie. Men jeg er åben for de fleste ideer, og som jeg har skrevet tideligere så gerne noget anderledes, men ikke et krav!


Svar #7
07. marts 2019 af ng12

Slet ingen der har nogen ideer?


Brugbart svar (0)

Svar #8
07. marts 2019 af Stygotius

Noget som tyskerne   -med rette eller urette-    er kendt for, er flid, præcision, hårdt arbejde, kvalitet  og perfekte produkter,   -og mangel på humor. 


Skriv et svar til: Typisch Deutsch, mundtlig disposition

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.