Fysik

fysik-opgaver

10. marts 2019 af Silden0136 - Niveau: B-niveau

Hej Jeg sidder med nogle fysik-opgaver, som jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg skal lave. Der er tre opgaver. Den første opgave har jeg lavet. Håber I kan hjælpe med de næste opgaver?

Opgaven lyder således:

I en Crashtest lader man to biler af samme type støde ind i en mur med hhv. hastigheden 64 km/t og 80 km/t. Dette svarer til at bilerne kørte hhv. 100 km/t og 110 km/t inden opbremsning og sammenstød med mur. Det antages i det følgende at bilerne bremser ved at blokere bremserne og at der ikke er noget ABS-system i bilerne, således at bremse effekten kan beregnes ved brug af gnidningskoefficienten mellem bildæk og tør asfalt. 

Opgave 1

Bilen der bruges i crashtesten vejer 1200 kg. Bestem gnidningskraften mellem bilens hjul og vejen.

Ft=m*g --> Ft=1200 kg * 9,82 m/s2 = 11.784 kN --> Ft=Fn 

μ = 0,7    Fn= 11.784 kN

Fμ=μ*Fn --> Fμ = 0.7 * 11,784 kN = 8.249 kN

Svar: Gnidningskraften er 8.249 kN

Opgave 2

bilen kører 100 km/t. Hvor lang tid tager det bilen at bremse op så den holder stille (dvs. v = 0 km/t)? Hvor langt når bilen at bevæge sig i dette tidsrum?

Svar: ?

Opgave 3

Igen betragter vi en bil der kører 100 km/t. Hvis bilen begynder at bremse, hvor langt kører den så, fra den starter med at bremse til den er bremset ned til en fart på 64 km/t?

Svar: ?


Brugbart svar (0)

Svar #1
10. marts 2019 af peter lind

2. Find accellerationen a af F=m*a. Derefter kan du finde tiden af Δv = ½at

3. 2as = Δv2


Brugbart svar (0)

Svar #2
10. marts 2019 af mathon


Svar #3
10. marts 2019 af Silden0136

Tak for hjælpen :)


Skriv et svar til: fysik-opgaver

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.