Matematik

Boksplot

22. marts 2019 af Kathrine9087 - Niveau: 10. klasse
Hej
Jeg er igang med at lave en matematik opgave, men der er en opgave som jeg ikke kan løse. Hvordan laver man en boksplot i Excel. Det haster!!
Håber der er nogle der kan hjælpe!!

Brugbart svar (0)

Svar #1
22. marts 2019 af oppenede

Første video fra google search:
https://www.youtube.com/watch?v=TxuretcM5Uk


Brugbart svar (0)

Svar #2
22. marts 2019 af Soeffi

#0. Taler vi om ugrupperede data?


Brugbart svar (0)

Svar #3
22. marts 2019 af Soeffi

#2. Hvilken Excel-version?...skulle jeg nok have spurgt.


Svar #4
22. marts 2019 af Kathrine9087

Excel 2017

Brugbart svar (0)

Svar #5
22. marts 2019 af AMelev

Hvorfor er niveauet her 10 klasse og i din næste tråd 9.klasse?
Og hvorfor vil du bruge Excel, som er et udmærket regnearksprogram, men et elendigt matemetikprogram i stedet for fx Geogebra, som er gratis og noget bedre til matematik? (Bare Excelnavnet "Kasse med lang hale" i stedet for Boksplot signalerer manglende serøsitet.)

Jeg har Excel 2016, og det er muligt, at der er forbedringer i 2017, men
Hvis du har en søjle (eller række) med alle tallene, markerer du denne, vælger Indsæt > Anbefalede diagrammer > Alle diagrammer > Kasse med lang hale. Boksplottet tegnes lodret og medianen er som stndard ikke indtegnet. Klik på x i midten eller højreklik og vælg Formater dataserie og vælg Inklusive median.

Probleme med Excel er, at hvis du laver en hyppighedsfordeling over data, får du ikke nødvendigvis samme kvartilsæt ved beregning ud fra denne som ved boksplot af enkeltobservationerne.


Brugbart svar (0)

Svar #6
23. marts 2019 af StoreNord

Desværre er der en del lærere, der forlanger at man kan lave al slags matematik i Excel.

Jeg selv foretrækker Open Office og Libreoffice; men også Google Docs og Sheets og Geogebra.
Simpelt hen fordi det er gratis; og Excel er overvældende.

Excel 2010 viser medianen automatisk.


Brugbart svar (0)

Svar #7
23. marts 2019 af Soeffi

#4 Excel 2017 - apple-version?

Brugbart svar (0)

Svar #8
23. marts 2019 af StoreNord


Skriv et svar til: Boksplot

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.