Almen studieforberedelse (AT)

AT i Engelsk A og religion C "Life of Pi"

24. marts 2019 af emmakws - Niveau: A-niveau

Hej til alle på Studieportalen. 

Overemnet for AT i år 2019 er "Havet". Jeg har valgt opgave B - den traditionelle uden en innovativ løsning. 

Jeg er igang med at skrive min AT synopsis om filmen "Life of Pi" af Yann Martel, men jeg sidder en smule fast. Min problemformulering lyder 'Filmen "Life of Pi" kan betragtes som en senmoderne myte' og de underliggende problemstilliger er (1) 'Hvad er en myte og hvilke karakteristika ses i filmen?', (2) 'Hvordan kan filmen "Life of Pi" sammenlignes med myten "Jobs Bog?"' og (3) 'Hvorfor dukker filmen "Life of Pi" op i det senmoderne samfund? Hvorfor har vi brug for en fortryllelse?' - den sidste synes jeg skal rettes lidt. 

Det jeg har svært ved er hvad jeg skal inddrage og analysere fra Jobs Bog og filmen Life of Pi. Jobs bog er på 42 kapitler, hvor jeg går ud fra der er nogle der er mere relevante end andre. Hvis jeg havde valgt Noahs Ark ville det kun være kapitel 6, der ville være relevant.

Og så er jeg også en smule i tvivl om hvordan jeg skal lave en religionsfaglig analyse på de relevante kapitler fra Jobs Bog og sammenligne det med filmen.

Jeg håber, der er nogen derude, som har lyst og tid til at hjælpe.

Vh Emma 


Brugbart svar (1)

Svar #1
25. marts 2019 af Lovecter

Hej Emma

Jeg ville helt klart ændre dit spørgsmål nr 2, da Jobs bog i sig selv ikke er en myte, men en samling af en masse fortællinger. Find gerne konkrete myter som du vil analysere og skriv dem på i stedet for. Har selv netop denne fagkombination i mit AT projekt i år, men med et andet fokus, dog alligevel meget ens.

Min religionslærer fortæller også at det netop er meget vigtigt at konkretisere din sag og derfor fortælle netop hvilke myter i jobs bog du vil analysere.

Kan du overveje om du skal kigge på Noahs ark? Husk at myterne skal handle om havet ;)

Held og lykke, håber det var brugbart :)


Svar #2
26. marts 2019 af emmakws

#1

Hej Emma

Jeg ville helt klart ændre dit spørgsmål nr 2, da Jobs bog i sig selv ikke er en myte, men en samling af en masse fortællinger. Find gerne konkrete myter som du vil analysere og skriv dem på i stedet for. Har selv netop denne fagkombination i mit AT projekt i år, men med et andet fokus, dog alligevel meget ens.

Min religionslærer fortæller også at det netop er meget vigtigt at konkretisere din sag og derfor fortælle netop hvilke myter i jobs bog du vil analysere.

Kan du overveje om du skal kigge på Noahs ark? Husk at myterne skal handle om havet ;)

Held og lykke, håber det var brugbart :)

Hej Lovecter, 

Tusind tak for dit svar, det hjalp meget. Jeg har faktisk ændret min myte til Noahs Ark, så jeg kigger på Første Mosebog Kapitel 6 fra det gamle testamente. Derved er min problemstilling (2) ændret til 'Hvordan kan filmen "Life of Pi" sammenlignes med myten "Noahs Ark"?'. Jeg tror at jeg vil fokusere på klippene i filmen, hvor Pi er fanget på båden med de 4 dyr, hvor jeg også vil fortælle om symbolisen de har med menneskerne i hans liv. Og så selvfølgelig med når han er alene med tigeren. 

Jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg skal lave en fænomenologisk analyse af myten Noahs Ark. Har du nogle gode guides til det ?

Endnu en gang tusind tak !

Vh Emma


Brugbart svar (1)

Svar #3
26. marts 2019 af Lovecter

Hej Emma

Det lyder rigtig godt, jeg har ikke rigtig stiftet bekendskab med fænomenologisk analyse, så jeg tror ikke rigtig at jeg kan hjælpe dig med lige netop dette. Selv laver jeg strukturtalistisk og en indholds- og begrebsanalyse til noahs ark og moses vandring gennem havet.


Svar #4
26. marts 2019 af emmakws

Hej Lovecter,

Det lyder super godt ! Min gruppe og jeg har en smule svært ved at finde mytiske træk fra filmen. Indtil videre har vi fokuseret på overgangsritualet i filmen, men ellers er det lidt uklart for os. Hvad siger du det til?


Brugbart svar (0)

Svar #5
17. juni 2019 af mads342ff

Hej Emma

Har valgt samme film som dig til min egen AT opgave, så tænkte om du måske havde lyst til at sende din opgave til mig :)

-kh desperat elev


Skriv et svar til: AT i Engelsk A og religion C "Life of Pi"

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.