Fysik

Idealgasligningen

11. april 2019 af Mads256 - Niveau: A-niveau

Hej. Jeg har et spørgsmål i forhold til idealgasligningen som jo lyder p * V = n * R * T.

Mit spørgsmål er så er der et navn for p * V? Altså hvad fortætter det os når jeg ganger tryk med volume? Hvilken gas det er? Hvor meget er der af gassen? 

Tak på forhånd


Svar #1
11. april 2019 af Mads256

Okay så jeg har fundet ud af hvad det betyder nu, fik af vide at det var en mængde gas´ tilstand der bliver med denne ligning, men nu har jeg så et nyt spørgsmål: Hvad menes der med en gas' tilstand? En gas er jo allerede en tilstand. Er det hvordan gassen bevæger sig eller hvilken slags gas det er??


Brugbart svar (0)

Svar #2
11. april 2019 af peter lind

Jeg ved heller ikke hvad en "mængde gas tilstand der bliver med denne ligning" betyder. Kan du ikke vedlægge teksten eller kopiere den over?


Brugbart svar (0)

Svar #3
11. april 2019 af mathon

         \small p\cdot V\textup{ er gassens energi:}


Brugbart svar (0)

Svar #4
11. april 2019 af janhaa

#0

Hej. Jeg har et spørgsmål i forhold til idealgasligningen som jo lyder p * V = n * R * T.

Mit spørgsmål er så er der et navn for p * V? Altså hvad fortætter det os når jeg ganger tryk med volume? Hvilken gas det er? Hvor meget er der af gassen? 

Tak på forhånd

E = mgh

p = F/A og V = Ah

p = mg/A = mgh/V

pV = mgh = E

pV is energy


Brugbart svar (0)

Svar #5
02. maj 2019 af mathon

slet og ret
                        \small \left [ p \right ]\cdot \left [ V \right ]=Pa\cdot m^3=\frac{N}{m^2}\cdot m^3=N\cdot m=J


Skriv et svar til: Idealgasligningen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.