Matematik

Mindste og største værdi

15. april 2019 af MariaBz - Niveau: B-niveau

Findes der er formel til at finde mindste og størsteværdien for et observationssæt? Mit observationssæt er på 219 observationer. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
15. april 2019 af AMelev

Mindsteværdien er den mindste observation, og størsteværdien er den største, sådeet kræver ikke en formel.

Jeg går ud fra, du har observationerne i et Excel-ark, så lav en sortering af observationer, så er det overskueligt at tælle, hvor mange gange hver observation (x) forekommer (hyppighederne h(x)) samt se, hvilken observation, der er mindst hhv. størst.


Svar #2
15. april 2019 af MariaBz

Okay fedt! Mange tak!

Kan du også hjælpe mig med hvordan jeg får Excel til at opdele mine observationer i hyppigheder når jeg har tal fra 28-15000, så den bare opdeler i hyppigheder med de tal jeg har og ikke alle tal fra 28-15000

Brugbart svar (0)

Svar #3
15. april 2019 af AMelev

Vedhæft lige Excelfilen, så jeg kan se observationssættet.


Svar #4
15. april 2019 af MariaBz

Den er her

Vedhæftet fil:181379_marschall.xlsx

Brugbart svar (0)

Svar #5
15. april 2019 af oppenede

=MIN(A1:A219)
=MAX(A1:A219)


Brugbart svar (0)

Svar #6
15. april 2019 af AMelev

Da næsten alle observationer er forskellige, skal du gruppere dem i passende intervaller, fx ]0,500], ]500,1000] osv. Det sidste interval kan du lade gå fra 10000 til 15000.
Så skal du lave en tabel med det grupperede observationssæt. Hyppighederne må du tælle dig frem til eller evt. beregne Slut-rækkenr. + 1 -Start-rækkenr.
Det kan være en hjælp at "farvemakere" hveranden gruppe, så det er nemt at se, hvor de starter og slutter (se vedhæftede).


Svar #7
15. april 2019 af MariaBz

Okay tak for det:-) 


Skriv et svar til: Mindste og største værdi

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.