Afsætning

Brancheanalysemodel også kaldet Porters Five Forces

15. april 2019 af linejie - Niveau: A-niveau

Jeg står med en aflevering hvor jeg skal lave en brancheanalyse med fokus på måltidskasser. Problemet er, at jeg ikke helt forstår modellen. 

Så jeg håber der er nogle som har lyst til at hjælpe mig med at forstå modellen og give gode råd til hvad jeg eventuelt kan komme ind på i de forskellige emner. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
22. april 2019 af internetpleb

Hver kasse skal forstås som et emne, hvor du snakker om, hvordan tilstanden er i branchen. F.eks. ved substituerende produkter skal man komme ind på, hvilke produkter der på givne marked kan "erstatte" det produkt man sælger. Det er simpelthen for at få et indblik i, hvor hård konkurrencen er, i dette tilfælde, på måltidskasser. 

Ift. leverandøre og kunder, aka interessenter, så handler det om virksomhedens position ift. netop de to grupper. Er der meget få kunder/leverandører, så kan de præsse prisen fordi de ved, at virksomheden ikke har mange andre alternativer at købe fra/sælge til. 

De potentielle indtrængere handler om, hvilke andre virksomheder der kan true virksomhedens position på markedet. Her kommer man typisk ind på, ja, hvem der ellers kunne finde på at sælge måltidskasser. 


Skriv et svar til: Brancheanalysemodel også kaldet Porters Five Forces

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.