Eksamensforberedelse

DANSK MUNDTLIG EKSAMEN HJÆLP!!1

30. april 2019 af diwa0009 - Niveau: 9. klasse

Hej! Jeg har trukket idag til min mundtlige dansk eksamen og jeg ved virkelig ikke hvad det er jeg skal vælge. Jeg har trukket Emnet "Hverdag" og emnet er utrolig bredt og jeg ved overhovedet ikke hvad jeg kan vælge under det. tekst, kortfilm, billede? PLEASE HJÆÆÆLp

Den skal kunne perspektiveres til Dan turell "jeg holder af hverdagen"


Brugbart svar (1)

Svar #1
01. maj 2019 af hejjjjjjjjjj09

Kig på hvilken genre "jeg holder af hverdagen" er samt hvilke områder den forholder sig til ift. hverdagen. 

Hvis dette er din eneste mulighed for perspektivering bliver du nok nødt til at lede efter et prøveoplæg som bearbejder de samme områder og tematikker. Husk også på at du kun må vælge et oplæg hvis genren står i opgivelserne for dit indholdsområde. Hvis der f.eks. ikke står et kortfilm på tekstopgivelserne til indholdsområdet "hverdag" må du altså heller IKKE gå op i en kortfilm. 

Hvilke genre er der i opgivelserne for dit emne? Hvilke mulige perspektiverings tekster har du? 

Snak evt. med dit skolebibliotek + dansk lærere på skolen/i familien mm. 

Du kan også tage ind på et bibliotek og spørge en af bibliotikarene. Her kan du også søge på dit emne på bibliotekernes hjemmeside og så se hvad der kommer op. Så handler det bare om at læse, læse, læse og så læse lidt mere ind til du finde det helt perfekte oplæg. Jeg vil også råde dig til at tage ind på et så stort bibliotek som muligt! Jo større jo bedre! Så har de ofte også flere kopier af bøgerne hvis nogle af dem allerede er udlånt. 

Jeg brugte selv 5 timer på at vælge mit prøveoplæg, hvor jeg bare sad med en ven og læste noveller, men jeg er tilgengæld også super glad for mit prøveoplæg nu, og min dansklærer sagde også, at hun var ekstremt tilfreds med det jeg har fundet frem til. 

Sig endelig til hvis du har nogle konkrete spørgsmål? Ellers vil jeg prøve at hjælpe så godt som jeg kan baseret på det vi har fået at vide, og det der står i prøvevejledningen. 

Hvis du har venner på andre skoler som også går i 9. kan det jo være at de også har haft om hverdag? Så kan du evt. tage en tekst fra deres opgivelser, som de har arbejdet med, men som du ikke har arbejdet med.


Svar #2
01. maj 2019 af diwa0009

Hej. Tusind tak for dit svar. Jeg har lige fundet ud af at det ikke kun er "jeg holder af hverdagen" jeg skal perspektivere til. men også:

H.C. Andersen Snedronningen

Benny Andersen svantes lykkelige dage

Flere børn bor på skift hos mor og far (nyhedsartikel)

uddrag af maskerade af Ludvig Holberg.

Min lærer siger at det jeg vælger at analysere skal kunne persektivere til en ud af de 5 tekster. 


Brugbart svar (0)

Svar #3
01. maj 2019 af hejjjjjjjjjj09

Det har din lærer helt ret i. 

Husk også at du kun må opgive noget, som I har arbejdet med (f.eks. ingen film, billede, reklamer mm. ved dette indholdsområde) 

Kig på genrene som er blevet opgivet og overvej hvilke du har det bedst med at snakke om - hvilke interesserer dig mest og hvilke føler du at du har mest styr på?

Prøv derefter at læse en hel masse tekster og tag evt. ind på et bibliotek. Hver gang du finder en tekst som du syntes er god så kan du overveje om den kan perspektiveres til nogle af dine perspektiverings tekster. Til sidst skal du nok finde en tekst af rigtig genre som passer til emnet :) 

husk også at den helst skal være mellem 5-10 normalsider 


Svar #4
02. maj 2019 af diwa0009

Okay! Tusind tak. Jeg har tænkt mig at finde en tekst eller novelle om utroskab, som jeg kan perspektive til snedronningen! :)))


Brugbart svar (0)

Svar #5
03. maj 2019 af hejjjjjjjjjj09

Lyder spændene! Håber det går godt!! :)


Svar #6
03. maj 2019 af diwa0009

tusind tak! Jeg er kommet igang med at analysere "slik" af Naja Maria Aidt! jeg tog lidt afstand fra utroskab, men det er også en god novelle :) tak for hjælpen


Brugbart svar (0)

Svar #7
04. maj 2019 af hejjjjjjjjjj09

Jeg har også selv valgt en novelle af Naja Marie Aidt (Torben og Maria)! Mega god novelle! og forfatter for den sags skyld!!


Skriv et svar til: DANSK MUNDTLIG EKSAMEN HJÆLP!!1

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.