Matematik

Eksamensspørgsmål - Væksmodeller og tangent?

01. juni 2019 af SofieNygaard2 - Niveau: B-niveau

Jeg sidder og øver op til mundtlig eksamen. 

Spørgsmålet er vækstmodeller og jeg skal redegøre for lineær vækst  f(x)=a\cdot x+b

Jeg skal komme ind på a og b samt skæring mellem rette linjer, 

men til sidst står der at jeg skal komme ind på ligning for tangent y=a_T\cdot x+b 

Jeg ved ikke lige hvordan det hænger sammen, nogle der ved hvad der menes?  


Brugbart svar (0)

Svar #1
01. juni 2019 af mathon

En ret linje er sin egen tangent.


Brugbart svar (0)

Svar #2
01. juni 2019 af Anders521

#0 Med lineær sammenhænge f(x) = a•x + b gælder der følgende vækstegenskab:

                Samme absolutte tilvækst i x-værdier giver samme absolutte tilvækst i y-værdier.

Dvs. hvis du ændrer størrelsen af et vilkårligt x-værdi f.eks. fra x0 til x1, hvor x1=x0 +h og h>0, så er den absolutte tilvækst fra x0 til x1 givet ved h da | x0-x1 |=| x0 - (x0+h) | = | -h | =h. For at vise vækstegenskaben ovenfor for en lineær sammenhæng f(x) = a•x + b  , har du så at

                 | f(x0 + h) - f (x0) | = | a•(x0 + h) + b - (a•x0 +b) |=  | a•x0 + ah + b - a•x0 - b | = | ah| = ah 

Så du ser at en absolut tilvækst på h til x0 medfører en absolut tilvækst på ah til f(x0). 


Svar #3
01. juni 2019 af SofieNygaard2

Men hvorfor står der a_t istedet for a 


Brugbart svar (1)

Svar #4
01. juni 2019 af Anders521

#0 Måske er det fordi der er tale om en ligning for en tangent.  


Svar #5
01. juni 2019 af SofieNygaard2

Ok, men jeg skal da ikke ind og forklare omkring tangentens ligning altså denne formel, vel: 

y=f(x_0 )+{f}' (x_0 )\cdot (x-x_0)


Brugbart svar (0)

Svar #6
01. juni 2019 af mathon

    \small a_t\textup{ er tangentens h\ae ldningstal}

    \small a\textup{ er linjens h\ae ldningstal}

    \small \textup{Du skal skal redeg\o re for, at de er identiske.}


Brugbart svar (0)

Svar #7
01. juni 2019 af Anders521

#5 Du har skrevet den generelle ligningsform for tangenten op, og jo, den skal du gerne "komme ind på" (dvs. tale om og ikke bevise), som du skriver i #0. Der er intet andet end en række omskrivninger fra y = f(x0) + f '(x0) (x-x0) til  y = aT +b. Årsagen til sidste skriveform er nok fordi vi først stifter første bekendskab med lineær sammenhænge på denne form.


Skriv et svar til: Eksamensspørgsmål - Væksmodeller og tangent?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.