Matematik

grafisk præsentation

03. juni 2019 af anneott - Niveau: B-niveau

Jeg skal lave en grafisk præsentation af produktionsmængden og bestem den gennemsnitlige produktionsmængde og kvartilsættet for produktionsmængden. 

har både fået produktionsmængde og produktionstid af vide.

Har vedhæftet produktionsmængden og produktionstiden. Håber i vil/kan hjælpe mig da jeg snart sakl aflevere!

Vedhæftet fil: Kopi af unibrew (1).xls

Brugbart svar (0)

Svar #1
03. juni 2019 af AMelev

Du kan kopiere datasættet over i dit sædvanlige CAS-værktøj og så bestemme kvartilsættet der. Hvilket CAS-program benytter du?

Selv om et boksplot er en grafisk repræsentation, er det måske snarere et histogram, der tænkes på.
Hvis du sorterer datasættet efter produktionsmængde, kan du bedre se, hvilken intervalinddeling, der er hensigstsmæssig at lave.
Hvis du laver en ekstra søjle med 1 hele vejen, kan du med ordren =SUM.HVISER få talt op, hvor mange, der ligger i det angivne interval. Se vedhæftede eksempel. Når du så har intervalhyppighederne kan du lave histogram.

Jeg gætter på, at der med den gennemsnitlige produktionsmængde menes produktionsmængden pr. tidsenhed. Den bestemmer du ved produktionsmængde/produktionstid. Umiddelbart ville jeg synes, at den var mere interessant at undersøge - tjek lige om det er selve produktionsmængden, du skal bestemme kvartilsæt for.

 Du kan bestemme kvartilsæt, evt. via boksplot, ud fra de oprindelige data eller ud fra de grupperede. Dog skal du lige være opmærksom på, at du nok ikke får præcis de samme værdier.


Skriv et svar til: grafisk præsentation

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.