Dansk

Sproglige billeder

04. juni 2019 af Buster1989 - Niveau: 9. klasse

Hej alle!

Jeg er i gang med en analyse, men jeg er i tvivl om, hvilke underkategorier disse sproglige billeder hører til. Med underkategorier mener jeg metafor, talemåde, besjæling og personicering/personifikation. Jeg håber, nogen vil hjælpe med at få dem placeret.

Hans hjerte smeltede - på klods hold - hvile i fred - et stykke af Kabul - hverdagens fred og fordragelighed i andedammen - et intenst gensyn - et intenst øjeblik - en intens kærlighedsaffære  - deres skæbne sendte chokbølger - Afghanistan slog benene væk under Simi Jan - vores veje krydser

På forhånd tak!


Brugbart svar (1)

Svar #1
05. juni 2019 af Stygotius

En metafor er et udtryk brugt på et bestemt område og taget fra et andet område. Når man f.eks. taler om "stolens ben" har man brugt et udtryi  fra anatomien og brugt det om et møbel. Hvert af de nævnte udtryk er helt klart defineret, og du må undersøge hvad hvert enkelt drejer sig om.


Svar #2
05. juni 2019 af Buster1989

Så hans hjerte smeltede er en metafor, fordi man har brugt udtryk fra to semantiske områder?

Brugbart svar (1)

Svar #3
05. juni 2019 af Stygotius

Ja netop.

"Min elskede er en smuk rose" er en metafor

"Min elskede er som en smuk rose" er en simile (sammenligning).


Svar #4
05. juni 2019 af Buster1989

Er det rigtigt forstået at besjæling, personificering og sammenligning er underarter af metaforen?

Brugbart svar (1)

Svar #5
05. juni 2019 af Stygotius

Neej, ikke helt.

Besjæling og personifikation drejer sig om den måde ting (!) optræder på i en tekst og sammeligning  består af   -ja, .....af at ligne noget eller nogen ved noget andet.

Besjæling består at lade ting (eller dyr) optræde  som mennesker, dvs.give dem menneskelige egenskaber.

Personifikation går ud  på at lade ting eller dyr gebærde sig mom mennesker.

De to begreber kan godt minde om hinanden, men der er en forskel

a)  "Fredens glade budskab kastede en ro over landet" (et uvejr kan  ikke "true")   -  "De lystige fugle                    kvidrede glade og ubekymrede"        (personifikation)

b)  "Løven skammede sig over den mislykkede jagt og luskede skuffet bort"  (besjæling)

     "Nu titte til hinanden de muntre fugle små" (B.S.Ingemann)  (besjæling

     Med et græsk ord kaldes dette for antropomorfisering  (ordret =  give noget en menneskelig form)


Svar #6
05. juni 2019 af Buster1989

Er på klods hold også en metafor?


Brugbart svar (0)

Svar #7
05. juni 2019 af Stygotius

Nej, det er det ikke.   Læs indlægget i #1.

I øvrigt hedder det "på klos hold".

Det har ikke noget med en klods at gøre men er afledt af engelsk "close" (= tæt)


Skriv et svar til: Sproglige billeder

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.