Historie

Formålet med angrebet på Pearl Harbor

07. juni 2019 af amo02 - Niveau: 9. klasse

Hvad var formålet med angrebet på Pearl Harbor?


Brugbart svar (1)

Svar #1
07. juni 2019 af peter lind

Japanerne ønskede at decimere den amerikanske flåde mest muligt ved et overraskelsesangreb for at beholde deres overlegenhed, så amerikanerne måtte give op. Det lykkedes kun delvist idet deres hangarskibe ikke var i havn, Allerede nogle få måneder senere standsede amerikanerne deres angreb mod syd og et halvt år efter vandt amerikanerne en stor sejer ved midway, hvor de sænkede 4 af japans seks operationsklare store hangarskibe mens amerikanerne kun mistede et hangarskib


Svar #2
08. juni 2019 af amo02

#1

Japanerne ønskede at decimere den amerikanske flåde mest muligt ved et overraskelsesangreb for at beholde deres overlegenhed, så amerikanerne måtte give op. Det lykkedes kun delvist idet deres hangarskibe ikke var i havn, Allerede nogle få måneder senere standsede amerikanerne deres angreb mod syd og et halvt år efter vandt amerikanerne en stor sejer ved midway, hvor de sænkede 4 af japans seks operationsklare store hangarskibe mens amerikanerne kun mistede et hangarskib

Hvad skulle de give op? Så vidt jeg ved, så var USA ikke med i 2. verdenskrig inden angrebet.


Brugbart svar (1)

Svar #3
08. juni 2019 af ringstedLC

Korrekt. Men Japan ønskede at ekspandere sit rige ind over amerikanske interesser i Fjernøsten. Disse kunne Amerika kun beskytte med sin Stillehavsflåde og derfor angreb Japan den nærmeste og største base for denne. 


Brugbart svar (0)

Svar #4
09. juni 2019 af peter lind

Mere detaljeret:Japan havde angrebet Kina. Dette var et rent erobringstogt. USA havde derfor lagt embargo på olie til Japan


Brugbart svar (0)

Svar #5
10. juni 2019 af Skaljeglavedinelektier

Ikke helt korrekt at sige at USA ikke var med i 2. verdenskrig inden angrebet. Lend-Lease Act gjorde USA til en del af 2. verdenskrig før angrebet omend i en mindre direkte måde. 


Brugbart svar (0)

Svar #6
10. juni 2019 af ringstedLC

#5: Det må være en meget inddirekte måde, at deltage i en krig på. Med det argument vil omtrent samtlige våbeneksporterende lande kunne siges at føre krig. Præsident Roosevelt erklærede "a state of war" d. 8. december 1941.


Brugbart svar (0)

Svar #7
10. juni 2019 af Skaljeglavedinelektier

Det er jeg ikke enig med dig i. I den skala som Lend-Lease act var p,å og når det kun gælder de allierede, så vælger man aktivt en side. Det gjorde op med USAs tidligere neutralitet i krigen. Jeg er enig i, at det er på et mere indirekte plan men at sige, at USA ikke er en del af 2. verdenskrig før, de erklærer krig, mener jeg ikke er korrekt. 

In December 1940 Roosevelt accused Hitler of planning world conquest and ruled out any negotiations as useless, calling for the United States to become an "arsenal of democracy" and promoting Lend-Lease programmes of aid to support the British war effort


Brugbart svar (0)

Svar #8
10. juni 2019 af ringstedLC

Det er velbegrundet, at Roosevelt talte for både Lend-lease act. og en mere aktivistisk indsats for at beskytte de mange handelsskibe på Atlanten. I april '41 blev den "pan-amerikanske sikkerhedszone" udvidet betydeligt af FDR. Men "a state of war" krævede mig bekendt (og kræver stadigt), at USA eller et territorie blev angrebet for at Kongressen kunne godkende den.


Brugbart svar (0)

Svar #9
10. juni 2019 af Skaljeglavedinelektier

Jeg er ikke uenig med dig i, at USA ikke er i krig før det, men "så vidt jeg ved, så var USA ikke med i 2. verdenskrig inden angrebet" (#2), mener jeg er ukorrekt. USA tog del i krigen før krigserklæringen. 


Brugbart svar (0)

Svar #10
10. juni 2019 af juliaaaaaa

Grunden til Japan angreb Pearl Harbor var fordi, den japanske regering besluttede at angribe Pearl Harbor efter USA afskåret den amerikanske olieeksport til Japan i sommeren 1941. Japan stolte på USA for 80% af sin olie, og uden amerikanske olieforsyninger kunne landet ikke fungere. I angreb på Pearl Harbor håbede japanerat ødelægge amerikanernes stillehavsflåde,

(så den japanske flåde ville have fri regeringstid i Stillehavet.)


Skriv et svar til: Formålet med angrebet på Pearl Harbor

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.