Fysik

Nyttevirkning

09. juni 2019 af merefortabtendfortabt - Niveau: C-niveau

Hej!

Jeg har et spg. med hensyn til nyttevirkning og er i min lærebog faldet over to formler for nyttevirkning, kan bare ikke gennemskue forskellen på de to. 

Enyttig = Etotal - Espild

η = Enyttig / Etotal

En der vil forklare forskellen på de to, hvis der overhovedet er en?


Brugbart svar (1)

Svar #1
09. juni 2019 af ringstedLC

I den første beregnes en absolut værdi, når de to andre er kendt.

I den anden beregnes en relativ værdi, når de to andre er kendt.

Eks.:

Det oplyses, at en elkedel A har en effekt (Ptotal) på 2300 W. En anden brødrister B er opgivet til at have en nyttevirkning η på 90% (≈ 0.9). A og B kan ikke sammenlignes uden yderligere oplysninger, men hvis de begge kan få indholdet til at koge, ville jeg vælge B. Relative værdier bruges ofte til sammenligninger, hvor "nettoproduktet" (her fx 1 l kogende vand) er kendt.

Eksempel på undtagelse: En støvsuger med en sugeeffekt (Pnyttig) på 1500 W vil umiddelbart være at foretrække frem for en anden med en effekt (Ptotal) på 2300 W. Det er ingen kunst, at lave en støvsuger, der støjer, bliver varm og suger elendigt.

Det er nemmest, at sammenligne relative værdier, når nettoydelsen er kendt, mens absolutte værdier af nettoydelsen foretrækkes, når den er afhængig af individuelle behov.


Skriv et svar til: Nyttevirkning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.