Matematik

Matematik prøve

12. juni 2019 af aaasssddd - Niveau: 9. klasse

Hej, jeg lavede en opgave forleden dag. I den ville den have at jeg skulle bevise et udsagn. Foreksempel at arealet af figuren ville være 10 * pi. Men da jeg lavede rigtige fremgangsmetoden blev det til 5 * pi. Så jeg ville gerne spørge om at hvis en opgave siger "bevis at " om det den siger bag efter godt kan være forkert? eller om det er mig som har misforstået noget af opgaven.  Jeg skal snart op i matematik så jeg er bange for hvis sådan en opgave kommer igen og jeg ikke ved om jeg kan stole på udsagnet.


Brugbart svar (2)

Svar #1
12. juni 2019 af peter lind

det kommer an på detaljer i spørgsmålet. Hvis du har lavet en regnefejl betyder det ikke meget. Hvis det er en forståelsesfejl betyder det virkelig meget


Svar #2
12. juni 2019 af aaasssddd

peter lind, Jeg har endeligt fundet ud af det. Det var en opgave som hedder "Pladsen i rom", For at udregne cirkelbuernes længde skulle jeg bruge formlen:  ∠:360 * d * pi = cirkelbue længde. Jeg satte 30 ind ved 'd' fordi at det var diameteren på de to sorte cirkler. Men så slog det mig at det ikke var den diameter jeg skulle bruge. 30 er radiusen for den røde cirkelbue og ikke diameteren, diameteren er 60. I teksten stod der: " bevis for at længden på cirkelbuerne er 10*pi" hvor at hvis man skrev 30 istedet for 60 (Som jeg gjorde til at starte med) fik man svaret, 5 * pi. ( Der var derfor jeg spurgte om opgaven godt kunne tage fejl med vilje)  Jeg ville gerne sige tak for hjælpen fordi at jeg indså det der jeg fandt et andet sted på denne siden med en dreng som havde samme problem hvor du også havde prøvet at hjælpe ham.

Vedhæftet fil:Screenshot_17.png

Skriv et svar til: Matematik prøve

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.