Fysik

Reasonsfrekvens

13. juni 2019 af SW18 - Niveau: C-niveau

Nogle der kan forklare hvad reasonsfrekvens er? 

Jeg har lavet et forsøg, hvor jeg har fået de målte frekvenser:

f1 (Hz): 107

f2 (Hz): 204

f3 (Hz): 316

f4 (Hz): 416

og de forventede frekvenser burde være således:

f1 (Hz): 107

f2 (Hz): 214

f3 (Hz): 321

f4 (Hz): 428


Brugbart svar (1)

Svar #1
13. juni 2019 af chr42

Resonnansfrekvensen er den frekvens, hvor du får en stående bølge.


Svar #2
13. juni 2019 af SW18

så i mit forsøg har jeg fået 4 stående bølger, da der var 4 svingninger og hvis der kun var 3 frekvenser havde jeg kun fået 3 stående bølger?


Svar #3
13. juni 2019 af SW18

En stående bølge er hvor der enten er et bug eller en knude?

Brugbart svar (0)

Svar #4
13. juni 2019 af chr42

Nu gætter jeg på, at det er et forsøg med en svingende streng, så har du haft fire forskellige stående bølger. Den første har haft en stor svingning, en bug. Den anden har haft to buge med en knude imellem, hvor strengen står helt stille, den tredje tre buge, og den fjerde fire buge.

Brugbart svar (0)

Svar #5
13. juni 2019 af Eksperimentalfysikeren

#3 Nej.

Hvis man har en lang streng, kan man sende en bølge fra den ene ende til den anden, ligesom man kan sende en lyd gennem luften. Det kalder man en vandrende bølge. Når bølgen når enden af strengen, vil den normalt blive reflekteret, så den bliver til en vandrende bølge, der løber den modsatte vej. Hvis der sendes en række af ens bølger hen ad strengen, vil den sammen med den reflekterede bølge danne en bevægelse, hvor man ikke kan se, at der er to bølger, men der kommer i stedet en række af punkter, hvor strengen er i ro, knuderne, og steder, hvor strengen svinger kraftigt, bugene. Den samlede bevægelse kaldes en stående bølge. Da en streng har to endepunkter, vil den reflekterede bølge reflekteres i den anden ende og bevæge sig i den oprindelige retning. Hvis den svinger i takt med den oprindelige bølge, forstærker de hinanden, ellers dæmper de hinanden. Resonansfrekvenserne er de frekvenser, hvor de fremadløbende bølger forstærker hinanden.


Skriv et svar til: Reasonsfrekvens

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.