Fysik

Bølgelængden i meter

15. juni 2019 af merefortabtendfortabt - Niveau: C-niveau

Hej!

Jeg skal til fysik eksamen her i næste uge, og er igang med at kigge på efterbehandling fra et forsøg kaldet 'snorbølger'.

Problemet er at jeg ikke forstår en af de formler jeg har brugt til at finde bølgelængden i meter. Jeg kan heller ikke finde mine noter til forsøget, så jeg håber virkelig at der er nogen der kan hjælpe mig.

Det drejer sig om følgende formler:                                                                                                            lambda = 2 · L                                                                                                                                                lambde = 1 · L                                                                                                                                                   lambda = 2/3 · L
OBS: L = afstanden mellem trisse og vibrator 

For at være mere konkret er jeg bare forvirret over hvorfor jeg ganger med henholdsvis 2, 1 og 2/3

Tak på forhånd


Brugbart svar (0)

Svar #1
15. juni 2019 af peter lind

Det må da stå i din bog. Hvis snoren er ubevægelig i begge ender er der et knude i endene og derfor et halvt antal bølgelængder mellem enderne. Hvis den er løs i den ene ende er der bug i den ende


Svar #2
15. juni 2019 af merefortabtendfortabt

Jeg har selvfølgelig læst det der står i min bog og undersøgt det på samtlige google-resultater, jeg forstår bare ikke hvorfor jeg ganger med 2/3???


Brugbart svar (0)

Svar #3
15. juni 2019 af peter lind

Du skal lave en graf over sinusfunktionen.  Der er åbenbart regnet med knude i begge ender, Du skal se på når sinusfunktionen eller bølgen går fra y =0 til den atter er 0. Første gang den når 0 er der en halv bølgelængde. Du skal altså gange længden af snoren med 2 for at få bølgelængden, Anden gang den når 0 er der kommet en hel bølgelængde. Så er snorens længde altså bølgelængden. 3. gang den når 0 er der kommet yderligere en halv bølgelængde så nu er der 3/2 bølgelængder. For at få bølgelængden skal du så kange snorens længde med 2/3


Svar #4
15. juni 2019 af merefortabtendfortabt

Nu forstår jeg det. Tusind tak for hjælpen


Skriv et svar til: Bølgelængden i meter

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.