Matematik

Eksamen om differentialligninger.

18. juni kl. 18:35 af Kraes4 - Niveau: A-niveau

Hej,

Spørgsmålet lyder sålees:

"Du skal gøre rede for, hvordan man løser forskellige typer af 1. ordens differentialligninger"

Hvordan ville i gribe det an på A-niveau? det virker lidt tyndt at gå ind og sige at vi har en tabel med løsninger og så indsætter vi tallene der i?
Jeg havde tænkt mig at skrive panserformlen op og sige at mange af de differentialligninger vi har med at gøre, har løsninger der kan udledes fra denne, hvor fx det at nogle konstanter er 0 gør at hele led går ud osv.

Hvad tænker i? 

Brugbart svar (0)

Svar #1
18. juni kl. 18:53 af Anders521

#0 Hvilke typer af 1. ordens differentialligninger har I gennemgået?

Svar #2
18. juni kl. 20:17 af Kraes4

https://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-a/differentialligninger/losninger-til-differentialligninger

Alle dem du ser her. Men vi er ikke gået så meget i dybden med det jo :) 
Og der står under den inhomogene lineære førsteordens differentialligning at de fleste er særtilfælde af den. 

Brugbart svar (0)

Svar #3
18. juni kl. 22:19 af peter lind

Jeg giver dig ret i at det ikke er en god ide bare at remse op af en formelsamling. Jeg synes det er en god ide med panserformlen. Du kan også se på separation af variable, hvis i har haft den.

Du skal først og fremmest se i din bog, hvilken metoder i har lært om.

Svar #4
18. juni kl. 22:43 af Kraes4

Det er meget lidt vi har lært om det for at være ærlig.
Men tak, jeg vil kigge på separation af variable :)

Brugbart svar (0)

Svar #5
18. juni kl. 23:13 af Anders521

#4 Måden jeg ville takle spørgsmålet er først fortælle hvad en differentialigning er, hvordan den løses (tabel,  grafisk), hvad løsningen for sådan en er og dernæst gå i dybden på ligninger jeg selv udvælger. Jeg skal nok komme ind på begreberne fuldstændig og partikulær løsning o.a.

Svar #6
18. juni kl. 23:32 af Kraes4

God ide, tak ! :) 

Skriv et svar til: Eksamen om differentialligninger.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.