Studievalg og videregående studie

Optagelse på sommer- eller vinterstart - medicin KU

19. juni 2019 af isabellabell

Hej allesammen,

Jeg står i den situation at jeg efter 3.g. rigtig gerne vil læse videre med det samme. Jeg er dog meget bekymret for, at jeg bliver tilbudt en studieplads med vinterstart, da jeg først fylder 18 i november måned efter jeg er blevet student, da jeg er vokset op i udlandet og har været et år "foran" under gymnasiet. Jeg ved godt, at mange vil sige, at jeg så godt kunne trænge til mindst et halvt års pause, men jeg tænker at I godt kan forstå at jeg ikke har lyst til at arbejde for ungarbejder løn frem til november måned, hvorefter jeg så nok skal til og finde nyt job - det ville være spild af min tid at blive betalt ca. 55 % af hvad andre får, når de f.eks. skal arbejde i et sabbatår. Kender I nogen, som med en logisk begrundelse som dette har været heldig? Tror I at det er muligt?

- Isabella


Brugbart svar (0)

Svar #1
19. juni 2019 af Tqooa

Jeg har virkelig aldrig hørt, at det skulle være et krav, at man er fyldt 18 for at blive optaget på universitetet. Men jeg vil sige, at du skal prøve at tage kontakt med universitetet - de må kunne give et klart svar :)


Brugbart svar (1)

Svar #2
19. juni 2019 af DrNielsen

Det er ikke et krav at man er fyldt 18, men jeg ved at man på medicin på AU skubber de yngste til vinterstart. Det er fuldstændig korrekt. Da jeg i sin tid startede var der mulighed for at bytte fra sommer til vinter og vice versa, formentlig fordi nogen hoppede fra, havde standby osv. Jeg tror du bliver nødt til at have fat i studieadministrationen. Hvis dit snit er til at komme ind kan det godt være de er lidt mere lempelige med at lade dig starte til tiden. Men et forsigtigt gæt ville være at du nok ikke skal forvente det :-)


Brugbart svar (1)

Svar #3
19. juni 2019 af Skaljeglavedinelektier

Jeg var over 20 år, da jeg søgte ind på medicin på AU, og jeg blev skubbet til vinterstart pga. alder. Hvis det samme er gældende på KU, skal du nok forvente at vente. Man kan søge dispensation (på AU), men der skal være en gyldig/god grund. 


Brugbart svar (1)

Svar #4
19. juni 2019 af guzbak

Det samme gælder på KU. De yngste som startede på sommerstart, da jeg startede i 2015, var 2 år yngre end mig, og jeg var 21 da jeg startede. Så dvs. yngste var 19 år. Det kan jo selvfølgelig variere, afhængigt af hvor gamle folk er, når de søger ind i år, og om de "ældre" måske hellere vil på vinterstart i år. Men sandsynligheden for at du først skal starte til februar er ret stor.

- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Skriv et svar til: Optagelse på sommer- eller vinterstart - medicin KU

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.