Debat

Hvad skal jeg!!!

21. juni 2019 af Sixpack1234
Hej jeg går i folkeskolen har lige fået mine eksamenskarakterer men de er ret dårlige har dumpet i dansk (jeg kan godt komme ind da mit snit ligger over 02)men jeg vil gerne på stx efter ferie og det kan jeg også fordi jeg er blevet ærklret uddannelses parat og der havde jeg faktisk fået 4 i dansk og mit sidste snit lå på 6,17sååå hvad skal jeg tage 10klase eller try hard på stx

Brugbart svar (0)

Svar #1
21. juni 2019 af Anders521

#0 Du kunne også tage en HF eller erhvervsuddannelse.


Brugbart svar (0)

Svar #2
21. juni 2019 af zMARIAz

Det kommer an på, hvad du ønsker at blive i fremtiden. Langt fra alle uddannelser kræver et gennemsnit over 9 for at blive optaget.

Her kan du se karakterkvotienterne for at blive optaget på alle universitetsuddannelser i 2018:

http://nyheder.tv2.dk/samfund/2016-07-30-overblik-her-er-adgangskravene-til-alle-de-danske-studier

Du skal nok ikke regne med at blive læge eller advokat med et gennemsnit på f.eks. 7,2 - men det betyder ikke, at du ikke kan gå på STX. STX åbner mange døre, og nogle fine uddannelser som f.eks. sociologi, sygeplejerske eller engelsk kræver ikke et højt snit, hvis du bare søger ind det rette sted. AU og KBU har oftest højere krav end resten af universiteterne, da disse to er meget eftertragtede.

Dog skal du vide, at gymnasiet er mere seriøst end folkeskolen, og at man ikke bare kan pjække og slacke alt det, man vil. Dog skal det også lige siges, at et gennemsnit på 6,2 slet ikke er så dårligt, selvom det ligger under gennemsnittet. Det lyder lidt mærkeligt at gå fra 6,2 på standpunkt til 02 i eksamen. Måske var du bare uheldig? Jeg ville kun fraråde STX, hvis du har haft meget svært ved at følge med i Folkeskolen, da niveauet bare stiger.

Men som #1 siger, kunne du altid tage en HF eller erhvervsuddannelse. Prøv at diskutere dette med dine forældre eller en UU-vejleder, da det egentligt er ret vigtigt, da det gælder om din fremtid (ikke for at stresse).


Svar #3
21. juni 2019 af Sixpack1234

Men mit eksamenssituationen ligger ca. På 4,3

Svar #4
21. juni 2019 af Sixpack1234

Og jeg har faktisk ikke haft det svært i skolen der har kun været nogle enkelte ting der kunne være svært

Svar #5
21. juni 2019 af Sixpack1234

Jeg kunne godt tænke mig at blive finnasøkonom

Brugbart svar (1)

Svar #6
21. juni 2019 af Anders521

#5 Her er et andet forslag. Vælg enten 10. klasse eller STX og afprøv den. Hvis det viser sig, at du har valgt forkert, kan du melde dig ud af skolen og så derefter vælge den anden uddannelse.


Brugbart svar (0)

Svar #7
22. juni 2019 af naumys

Nu har jeg både gået på efterskole i 10. og på STX, dog på den gamle ordning, så jeg ved ikke om grundforløbet er lavet om i den nye reform, men grundforløbet i 1g er stort set det samme som 10.klasse og er i virkeligheden bare en opfriskning af folkeskolen, der skal sørge for at alle har samme grundniveau. Du skal også tænke på, at fagene er meget mere teoretiske i gymnasiet, hvilket vil sige, at hvis du er klar til at læse lektier er det nemt at få gode karaktere, fordi du helt simpelt ikke skal tænke selv, men blot skal gengive hvad andre har tænkt, følge modeller, huske begreber, forklare tendenser vha. teorier osv. Det kommer selvfølgelig også an på hvilken linje du vælger. 10.klasse er heller ikke spildt tid, men prøv det af, mange dropper alligevel ud i 1.g, så ingen vil bebrejde dig hvis STX alligevel ikke er noget for dig.


Brugbart svar (1)

Svar #8
01. juli 2019 af DoctorRalph

Hej Sixpack1234.

Ærgeligt, og træls at den danskeksamen ikke gik helt efter planen. En dårlig prøve kan ske for selv den bedste. Tro mig :)

Med hensyn til dit valg af uddannelse, så synes jeg at det er fedt at du, til trods lidt knubs hen af vejen holder fast i hvad du egentlig vil med din fremtid. Selvfølgelig skal du da på gymnasiet hvis du vil, og ønsker at gøre den indsats det kræver, for en studentereksamen kommer man ikke sovende til. Ellers, skulle den være opnåelig, særligt når man ikke engang har et specielt dårligt snit, der mig bekendt ligger en smule under gennemsnittet. For mig at se er der flere veje du nu kan gå, der alle har sine fordele og ulemper. Da jeg ikke ved hvad du vil bruge studentereksamenen til, kan jeg ikke sige hvilken en der er den bedste:

1) STX direkte efter Folkeskolen:  Var næsten den vej jeg selv gik, så derfor er jeg måske en smule farvet. (Valgte dog den Internationale studentereksamen IB, hvor hvad der svarer til 1.G er næsten som en STX 1.G) Denne vej har den klare fordel at man naturligvis bliver et år tidligere færdig, og derfor så at sige "kan komme videre i teksten" hurtigere. Så vidt jeg ved skulle det, uden at kende dig være muligt for dig at få en okay studentereksamen, hvis du vel og mærke arbejder stabilt, og lægger en eventuel slacker-mentalitet væk. På gymnasiet går det sympelthen ikke at misse afleveringer, og have højt fravær. Du skal også huske at, selvom at du måske ikke ender som læge eller advokat, er der stadig mange spændende muligheder, der enten ikke kræver et højt snit, eller blot kræver en gymnasiel uddannelse (Altså et snit på over 2), såsom Pilot, Sygeplejeske og som du nævner finansøkonom. Dog skal du, i højere eller mindre grad være indstillet på at dine karakterer falder en del, særligt ved første standpunkt. Mit snit faldt faktisk fra 10.1 i 9.Klasse, til 6.2 i første standpunkt på Gym. Dog har jeg heldigvis genvundet en del af det tabte terren, og ligger nu klart i den bedre ende i min klasse. Det var dog langt fra uden hårdt arbejde.

2) STX efter 10. klasse: Man kommer på Gym et år senere, men til gengæld har man haft chancen for at forbedre sine karakterer, få skabt nye venskaber, og bliver en anelse mere afklaret og moden. Derudover er det muligt at tage 10. Klasse på en efterskole, hvor man tilmed kan dyrke sine fritidsinteresser ved siden af.

3) HHX eller HF: Også gode muligheder, der også mig bekendt giver adgang til uddannelsen til finansøkonom. Er ofte opfattet som "nemmere" end STX. Har flere klassekammerater fra folkeren der med et snit på omkring dit klarer sig udemærket der. Med hensyn til 10. Klasse, så genlæs det jeg skrev til STX.

Uanset hvilken vej du vælger, vil jeg gerne ønske dig held og lykke. Dog lige et par tips, for det første ville du have glæde af at forbedre din grammatik bare moderat, det ville formentlig booste dine karakterer betragteligt.  For det andet bør du søge hjælp hvis dine forringede præstationer skyldes eksamensangst. Det er der intet skamfuldt i, og det har hjulpet mig rigtig meget. 

God vind fremover! :) 


Brugbart svar (0)

Svar #9
12. september 2019 af Agar123

Slettet

Skriv et svar til: Hvad skal jeg!!!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.