Studievalg og videregående studie

Biologi B svær?

23. juni 2019 af Fatima2904

Hej,jeg skal efter sommerferien på andet år på HF, hvor jeg har valgt at Biologi B som valgfag. Jeg har i dette skoleår der er gået haft biologi på c niveau. 

Jeg er ikke så vild med biologi, og når jeg tænker over det, ville jeg ikke have valgt biologi på B niveau, men tror at det nu er forsent, da jeg ikke er sikker på at man kan ændre sit valg af valgfag. 

Derfor vil jeg gerne spørge, om hvordan i oplevede biologi B, og om det var svært. Jeg ved selvfølgelig at man skal følge med i timerne osv. men alligevel kan man godt have svært ved nogle fag:(


Brugbart svar (0)

Svar #1
23. juni 2019 af rikkeharbrugforhjælp

Jeg færdiggøre selv min 2HF nu her og får hue på, på onsdag. Jeg afslutter samtidig også biologi B på onsdag som jeg også hævede. Jeg finder, ligesom dig, ikke biologi super spændende. Derfor finder jeg også biologi ret svært. Men jeg syntes det er vigtigt at du ikke holder dig tilbage det næste år med at spørge om hjælp, for jeg føler selv at når jeg får en forståelse for tingene finder jeg det mere spændende. Husk at tage noter til timerne og forsøgene, og husk! Bare gør dit bedste, du kan ikke gøre mere end det. Der er vigtigere ting end 12-taller. Held og lykke med bio B.


Svar #2
23. juni 2019 af Fatima2904

Tillykke med huen, håber det går godt med biologi. Er det det sidste fag du skal op i?


Brugbart svar (0)

Svar #3
23. juni 2019 af rikkeharbrugforhjælp

Ja det er det, sidder lige nu og kæmper med 15 meget svære spørgsmål. Håber det går lettere for dig til næste år! :)


Svar #4
23. juni 2019 af Fatima2904

15 meget svære spørgsmål! Tror ikke jeg overlever:(

Jeg forsøger på at ændre faget.


Brugbart svar (0)

Svar #5
25. juni 2019 af DrNielsen

Jeg fandt det hellere ikke spændende selvom det dannede grundlag for min videre uddannelse. Jeg synes det var til at have med at gøre - meget biologi er ganske systematisk opbygget :-)


Svar #6
25. juni 2019 af Fatima2904

wow er du læge?


Brugbart svar (0)

Svar #7
25. juni 2019 af DrNielsen

Ja, det er jeg :-)


Svar #8
25. juni 2019 af Fatima2904

sejt! Jeg overvejer at læse videre til bioanalytikker, hvor biologi B ikke er et krav, men tror at det er godt at have det. Har forsøgt på at skifte faget ud med et andet, men kunne jeg ikke. 


Brugbart svar (0)

Svar #9
25. juni 2019 af DrNielsen

Det er helt sikkert godt at have en grundlæggende biologisk viden såfremt man ønsker karriere inden for det sundhedsfaglige i hvert fald :)


Brugbart svar (0)

Svar #10
03. juli 2019 af sofe1

Altså jeg var også som dig, men hvis du følger med i timerne og tager noter så skal det nok gå. Du skal huske at stille spørgsmål, det hjælper utrolig meget. Jeg var ret sikker på at få 0.2 i biologi, men jeg kæmpet alligvel og fik 10 i min sidste eksamen, så Girl tro på dig selv du skal nok klare det. Lærerne gå meget op i at du forklare de figur du får til eksamen. Husk brug figurerne, jeg havde Ca. 6 figur.
Pensum I c og b er lidt af det samme.
Altså mit pensum i c bestod af de at kunne kærer forskellige opbygninger af sukker arter, økosystem, fordøjelses system, hjertet opbygning, Fotosyntese og respiration og lærer forskellen på mitose og miose, cellernes opbygning(overordenet)

Men i B så gik vi meget i dybden med at huske hvert detalje i cellens opbygning og de forskellige celler der findes, huske respiration og fotosyntese formel. Blodets kredsløb, hjertet opbygning, lungernes opbygning, virus og celle former, Proteinsyntese, Kønsorganernes funktion og opbygning, doping,Proteinsyntese, .enzymer, økologi hvor vi lærte om forurening og kvælstof kredsløbog de forskellige navne for forureningstyper,mange forsøg for hver forløb, som skal inddrages til eksamen, evolutions-processen og til sidst et forsøg som vi lavet på erhvervsakademi. Den handlet om at klippe i vores dna og undersøge om at vi kunne smage et bitterstof. Vi lærte om forskellige klippe enzymer.

Svar #11
03. juli 2019 af Fatima2904

Tilykke med 10 tallet! Tak for dit svar, jeg prøver mit bedste. 


Svar #12
03. juli 2019 af Fatima2904

Skal man også kunne pensum fra biologi C ved biologi B?


Brugbart svar (0)

Svar #13
03. juli 2019 af Mathias7878

#12

Ja. Fagene hænger jo sammen. Man bruger den viden, man har fået fra C-nivaeu og bygger så oven på, på B-niveau. Sådan er det med alle fag i gymnasiet.

- - -

 

 


Brugbart svar (0)

Svar #14
03. juli 2019 af sofe1

Tak, det er har Mathias ret i. Altså somsagt før du gennemgår noget af det du har haft i c niveau, men du skal bare huske tingen i flere detaljer. Såsom Proteinsyntese den havde vi gennemgået i c men det car ikke krav om at huske den, men det skal du på B.

Held og lykke, huske at følge med i timerne og skriv noter så du kan bruge dem til at besvær eksamens spørgsmålende

Skriv et svar til: Biologi B svær?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.