Studievalg og videregående studie

Karakter forbedring

14. juli 2019 af Emil1977

Hejsa,

Jeg er lige blevet student og har haft 5 højniveau fag - desværre har jeg været en del syg i 3. g. og mit snit blev derfor ikke som jeg havde håbet.

Hvordan er reglerne idag - kan jeg forbedre mit snit, hvis jeg tager noget faglig supplering eller enkeltfag?

1) Jeg har f.eks. Kemi A - vil jeg kunne tage Kemi B og så bruge den karakter til mit gennemsnit?

2) Kan jeg opgradere f.eks. Fysik B til Fysik A og bruge den karakter til mit snit?

3) Er der andet jeg kan gøre?

Jeg mener at have læst et sted at reglerne ændres, men at det måske først er fra næste år?


Brugbart svar (0)

Svar #1
14. juli 2019 af Mathias7878

1) Nej

2) Nej, men hvis du får en dårligere karakter på A-niveau, vil din fysik karakter falde (det er lidt nederen, men det er altså sådan, det fungerer, mener jeg). Du kan ikke forbedre, men kun gøre den dårligere ved at opgradere faget, når du har fuldført din uddannelse.

3) Det mener jeg ikke. Når man har færdiggjort sin uddannelse, er ens karaktergennemsnit fastlåst.

- - -

 

 


Brugbart svar (0)

Svar #2
14. juli 2019 af louiselort

#0
Hejsa,

Jeg er lige blevet student og har haft 5 højniveau fag - desværre har jeg været en del syg i 3. g. og mit snit blev derfor ikke som jeg havde håbet.

Hvordan er reglerne idag - kan jeg forbedre mit snit, hvis jeg tager noget faglig supplering eller enkeltfag?

1) Jeg har f.eks. Kemi A - vil jeg kunne tage Kemi B og så bruge den karakter til mit gennemsnit?

2) Kan jeg opgradere f.eks. Fysik B til Fysik A og bruge den karakter til mit snit?

3) Er der andet jeg kan gøre?

Jeg mener at have læst et sted at reglerne ændres, men at det måske først er fra næste år?



Nej - du kan ALDRIG ændre dit snit når først du har fået et eksamensbevis. Desværre


Og jo det er rigtigt at reglerne ændres, men det kan du ikke bruge til noget - det ændre nemlig sådan, at snittet kun kan forværres.