Studievalg og videregående studie

Karakter forbedring

14. juli 2019 af Emil1977

Hejsa,

Jeg er lige blevet student og har haft 5 højniveau fag - desværre har jeg været en del syg i 3. g. og mit snit blev derfor ikke som jeg havde håbet.

Hvordan er reglerne idag - kan jeg forbedre mit snit, hvis jeg tager noget faglig supplering eller enkeltfag?

1) Jeg har f.eks. Kemi A - vil jeg kunne tage Kemi B og så bruge den karakter til mit gennemsnit?

2) Kan jeg opgradere f.eks. Fysik B til Fysik A og bruge den karakter til mit snit?

3) Er der andet jeg kan gøre?

Jeg mener at have læst et sted at reglerne ændres, men at det måske først er fra næste år?


Brugbart svar (0)

Svar #1
14. juli 2019 af Mathias7878

1) Nej

2) Nej, men hvis du får en dårligere karakter på A-niveau, vil din fysik karakter falde (det er lidt nederen, men det er altså sådan, det fungerer, mener jeg). Du kan ikke forbedre, men kun gøre den dårligere ved at opgradere faget, når du har fuldført din uddannelse.

3) Det mener jeg ikke. Når man har færdiggjort sin uddannelse, er ens karaktergennemsnit fastlåst.

- - -

 

 


Brugbart svar (0)

Svar #2
14. juli 2019 af louiselort

#0
Hejsa,

Jeg er lige blevet student og har haft 5 højniveau fag - desværre har jeg været en del syg i 3. g. og mit snit blev derfor ikke som jeg havde håbet.

Hvordan er reglerne idag - kan jeg forbedre mit snit, hvis jeg tager noget faglig supplering eller enkeltfag?

1) Jeg har f.eks. Kemi A - vil jeg kunne tage Kemi B og så bruge den karakter til mit gennemsnit?

2) Kan jeg opgradere f.eks. Fysik B til Fysik A og bruge den karakter til mit snit?

3) Er der andet jeg kan gøre?

Jeg mener at have læst et sted at reglerne ændres, men at det måske først er fra næste år?



Nej - du kan ALDRIG ændre dit snit når først du har fået et eksamensbevis. Desværre


Og jo det er rigtigt at reglerne ændres, men det kan du ikke bruge til noget - det ændre nemlig sådan, at snittet kun kan forværres.

Hvis du eksempelvis lukker dit eksamensbevis med et snit på 10,7, og du så gå op og trækker dårlige karakterer i dine suppleringfag, så vil det blive indregnet i dit snit og påvirke dit snit negativt. Men man kan ikke gå op og trække gode karakterer og trække snittet op. Det virker kun one way og til det dårligere.


Jeg har hørt, at det er for at sikre, at folk får noget ud af suppleringsfag, i stedet for nu, hvor mange eksempelvis supplerer kemi B, hvor man bare skal bestå faget for eksempelvis at kvalificere sig til at komme ind på medicin hvor en bestået kemi B er et krav.

Så går folk nemlig bare bevidst efter en 02’er, og lærer dermed ikke det man skal


Alt dette gælder dog først fra næste år

Svar #3
14. juli 2019 af Emil1977

Hej begge
Som Louise gælder de regler først fra næste år men hvad gælder nu? Hvis jeg nu tager fag i efteråret.

Brugbart svar (0)

Svar #4
14. juli 2019 af louiselort

#3
Hej begge
Som Louise gælder de regler først fra næste år men hvad gælder nu? Hvis jeg nu tager fag i efteråret.

Du kan desværre stadig ikke ændre på dit snit. Du har fået et eksamensbevis og det står, indtil engang din studentereksamen udløber om 50 år eller hvor længe der går

Brugbart svar (0)

Svar #5
31. oktober 2019 af hvisjegskriverherharjegbrugforhjælp

bare drop ud brors, du kan også blive kærester med en klog en og få hjælp af ham


Skriv et svar til: Karakter forbedring

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.