Fysik

Opvarmning af pool i haven

14. juli 2019 af bhi (Slettet) - Niveau: 10. klasse

Hej

Jeg har en lille pool i min have, som jeg ønsker at opvarme.

Jeg overvejer at bestille en karvarmer på 2000W til hjælp til dette.

Poolen måler 4,8 m i diameter og er 120cm dyb. Den rummer ca 27000 liter vand.

Poolen skal opvarmes fra ca 20 grader til ca 27-28grader.

Hvor lang tid vil det ca tage, når der regnes med en lufttemperatuir på gennemsnitligt 20 grader i døgnet.

Poolen er overdækket med et termotæppe når den ikke er i brug

På forhånd tak.

Vh BHI


Brugbart svar (0)

Svar #1
14. juli 2019 af mathon

\begin{array}{lllll} \textup{massen af 27000 L vand er 27000 kg}\\\\ \begin{array}{llrcl}&\textup{energiligning:}\\&&\textup{energiafgivelse}&=&\textup{energimodtagelse}\\\\ &&P\cdot t&=&m\cdot c\cdot \Delta T\\\\ &&\left ( 2\; \frac{kJ}{s} \right )\cdot t&=&\left ( 27000\; kg \right )\cdot \left ( 4.186\; \frac{kJ}{kg\cdot C} \right )\cdot \left ( 8\; C \right )\\\\ &\textup{isolering af t:}\\ &&t&=&\frac{27000\cdot 4.186\cdot 8\; kJ}{2\; kJ}\cdot s=4.52088\cdot 10^5\; s=\textup{5 d\o gn 5 timer 35 minutter} \end{array} \end{array}


Svar #2
14. juli 2019 af bhi (Slettet)

Mange tak for svaret

Brugbart svar (0)

Svar #3
14. juli 2019 af ringstedLC

Med de mål på en cylindrisk pool fås:

\begin{align*} V &= \pi\cdot \left (\tfrac{4.8}{2} \right )^2\cdot 1.2 \;\left ( m^2\cdot m=m^3 \right )=21.71\text{ m}^3 \approx 21710 \text{ kg}\end{align*}

For danske forhold er gennemsnitstemperaturen på 20º nok lidt optimistisk. Desuden skal der bruges mindst 200 kWh til opvarmningen, så du ville blive en god kunde hos elværket.

Jeg ville overveje en solfanger i stedet for "dyppekogeren".


Brugbart svar (0)

Svar #4
15. juli 2019 af MandenMedMangeHatte

Mathons udregninger gælder kun under specifikke forudsætninger. Vær påpasselig med bare at godtage et svar for gyldigt, uden at tænke over dets antagelser.


Skriv et svar til: Opvarmning af pool i haven

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.