Debat

Ingeniør

03. august 2019 af Studine2018

Kender nogen af jer til ingeniøruddannelsen og dens eksamener? Jeg er mest interesseret i bygningsingeniør på DTU. Jeg ville gerne vide lidt om, hvor hårdt det er, hvor tit der er eksamener (hvor mange om året) og hvordan de foregår osv. Ja, alt viden herom bygningsingeniør er faktisk spændende.

På forhånd tak :-) 


Brugbart svar (0)

Svar #1
03. august 2019 af Anders521

#0 Mon ikke du kan finde nogen af svarerne på DTUs hjemmeside.


Svar #2
03. august 2019 af Studine2018

Den har jeg endevendt de sidste mange måneder, så desværre nej. Nej søger folk, som selv går/har gået der :)

Brugbart svar (0)

Svar #3
03. august 2019 af Anders521

#2 Er det denne uddannelse du leder efter?


Svar #4
03. august 2019 af Studine2018

Ja. Men har læst alt på DTU :) Så søger folk, som går/har gået der på den linje:)

Brugbart svar (0)

Svar #5
30. august 2019 af Eksperimentalfysikeren

Jeg har gået der, men det er en del år siden. Jeg ved, der er sket nogle ændrigner siden den gang, men jeg ved også fra min datter, der gik der for nogle år siden, at der er en del ting, der er uændrede.

Undervisningen er opdelt i moduler. Der var i sin tid 7 forelæsningsmoduler, der hver havde tildelt to tidsrum i løbet af ugen. Der blev, og bliver vist stadig, 14 uger om efteråret og 14 uger om foråret. Hvert enkelt kursus er bundet til et bestemt modul, så man kan regne med, at hvis et kursus gives i et bestemt  modul det ene år, gives det i samme modul de andre år. For de kurser, der afsluttes med eksamen, ligger eksamenstidspunktet også fast efter 14-ugersperioden. Modulsystemet sikrer, at hvis man går til to kurser i samme 14-ugersperiode, så ligger de i forskellige moduler og har derfor eksamen på forskellige dage. En lille pudsighed, der er ret nyttig er, at gennem en 14-ugersperiode kan der optræde helligdage, så enkelte undervisningsdage ikke kan afholdes. Det klares ved at er i slutningen af perioden forekommer nogle dage, der i modulsystemet har et andet navn, end der står i kalenderen. F.eks. vil en helligdag, der ligge på en torsdag bevirke, at sidst i 14-ugersperioden er der en mandag, der bliver kaldt torsdag.

Efter eksamensperioden kommer treugersperioden i januar eller juli. I treugersperioden kan man tage 1 kursus, der ofte er laboratoriekurser med afsluttende rapport.

Jeg er ikke helt sikker på reglerne for sammensætnning af kurser, men der var i sin tid tre grupper:

1 Obligatoriske ingeniørfag. Det var matematik, fysik og kemi og nogle få andre. I dag er der komme videnskabsteori med i denne gruppe

2. Linieobligatoriske fag. Det er fag, der kræves for at man kan få en liniebetegnelse, f.eks. kredsløbsteori for E-retningen. Der er helt sikkert sket ændringer her.

3. Andre fag. Disse fag blev brugt til at sammensætte den personlige del af studiet. Der er sikkert også sket en del her.

DTU er opdelt i 4 områder kaldet de fire kvadranter. Koordinatsystemets akser er Anker Engelundsvej og de gennemgående parkeringspladser. Bygningernes trecifrede numre indledes med kvadrantnummeret og B-studierne er koncentreret i 1. kvadrant, hvor admnistrationsbygningen 100 også ligger. Der er sket udbygninger, så kvadrantsystemet er ikke længere helt gennemført.

Jeg har ikke selv gået på B-retningen, men på E-retningen. Der er selvfølgelig forskel på retningerne, men der er en meget effektiv adminstration, der sikrer en god ensartethed i undervisningen også på tværs af retningerne.


Skriv et svar til: Ingeniør

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.