Fysik

Røntgenspektrum

03. august 2019 af benjaminamos - Niveau: B-niveau

nogle der kan forklare dette billede for mig? jeg forstår det ikke helt præcist
Tak :)

Vedhæftet fil: hej.png

Svar #1
03. august 2019 af benjaminamos

:)

Vedhæftet fil:hej.png

Brugbart svar (0)

Svar #2
03. august 2019 af ringstedLC

Det viser den relative intensitet af en eller anden elektromagnetisk udstråling. Spektret er nærmere det ekstremt ultraviolette (EUV) end røntgen.


Svar #3
03. august 2019 af benjaminamos

den viser Røntgenspektrum for et Røntgen rør. men jeg forstår ikke hvad det fortæller :)


Brugbart svar (0)

Svar #4
03. august 2019 af ringstedLC

Et røntgenrør kan ligesom adskillige andre elektromagnetiske transducere ikke bare udsende én bølgelængde af stråling. Derfor er bølgelængden opgivet ved et diagram, der viser intensiteten som funktion af bølgelængden (λ).

Med hensyn til de to spikes, se her: https://www.quora.com/Why-is-the-graph-of-Intensity-vs-Wavelength-concerning-X-Rays-shaped-the-way-it-is-How-is-the-Intensity-and-Wavelength-related


Brugbart svar (0)

Svar #5
09. august 2019 af Eksperimentalfysikeren

Der er en fejl i en iøvrigt rigtig god artikkel. Det er ikke valenselektroner, der "sparkes ud" af den indkommende elektron, det er elektroner fra de indre skaller, ofte K-skallen, der sendes ud. Den energi, der skal til for at rive en valenselektron, er ligger under 100eV, mens den for indre elektroner ligger i keV området. Overgange til valenselektronernes niveauer svarer til bølgelængder, der typesk er større end 100nm, mens Røntgenstråler ligger omkring 0,1nm.


Skriv et svar til: Røntgenspektrum

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.