Andre fag

hvad mes med det de har skrevet har svært ved at forstå det. Er der nogen der kan hjælpe mig ?

31. august kl. 19:22 af 14049126 - Niveau: C-niveau

Som nævnt hænger motorik og sprog uløseligt sammen. Det gælder ikke mindst for de 0-2-årige børn, for hvem hverken sprog, relationer eller fænomener findes uden en kropslig forankring.

Samtidig er de sproglige og motoriske kompetencer af væsentlig betydning for barnets udvikling senere i livet.

Forskning viser, at de mindste børns motoriske udvikling har stor indflydelse på udvikling af sproget.

Kroppen og motorikken er så at sige børnenes vej ind i sproget, fordi det første ’sprog’ de lærer, er kroppens sprog. Hvis vi vil styrke de mindste børns sproglige udvikling, bør vi derfor begynde med kroppen og motorikken.

Førhen forstod man børns udvikling sådan, at alle udviklede sig efter et fast skema, der altid fulgte den samme rækkefølge og samme tidsplan. I dag ved vi, at den sansemotoriske udvikling er påvirkelig, og afhængig af flere både udefra og indefra kommende faktorer.

De udefra kommende faktorer, der har betydning er: det fysiske miljø, og det sociale miljø, som barnet færdes i dagligt. De indefra kommende faktorer er barnets krop, engagement, deltagelse og lyst til at bruge kroppen. Forenklet sagt, så lærer børn kun de motoriske færdigheder og bevægelseskæder, som de får mulighed for at øve sig i.


Brugbart svar (0)

Svar #1
01. september kl. 01:23 af mettemettemette

Har du læst teksten? Den er overordentlig forklarende og nem at læse. Et fingerpeg: en af sætningerne forklarer kort hvad hele teksten handler om.


Skriv et svar til: hvad mes med det de har skrevet har svært ved at forstå det. Er der nogen der kan hjælpe mig ?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.