Matematik

Hjælp til hastighed og længde??

12. september 2019 af tobiasharbrugforhjælp - Niveau: 8. klasse

Jeg har en aflevering for, men der er et spørgsmål, som forvirre mig en smule

Smørgsmålet lyder: Vis ved beregning, hvor langt fra sygehuset de to biler mødes.

Også har jeg fået denne tekst at arbejde med: En dag skal ambulancen transportere en alvorligt syg patient til lufthavnen. Ambulancen kan kun køre med en hastighed på 20 km/t. Ambulancens tur med ligningen: y = 3x.

Samtidig starter en taxa fra lufthavnen, og køre til sygehuset. Taxaen kører med en hastighed på 50 km/t. Taxaens tur kan beskrives med ligningen: y = -1,2x + 8,4.

Er lidt forvirret over, hvad jeg skal gøre, og hvilken ligning jeg skal lave til det samlede resultat. Ved heller ikke helt det med, hvor langt væk fra sygehuset de to biler mødes? Kan nogle hjælpe?? Svar venligst hurtigst muligt!!! Taaakkk:)


Brugbart svar (0)

Svar #1
12. september 2019 af peter lind

Ligningen er y=3x= -1,2x+8,4


Brugbart svar (0)

Svar #2
12. september 2019 af mathon

\small \begin{array}{lllll} \textup{L\o s:}\\ &y=3x=-1.2x+8.4 \end{array}


Brugbart svar (0)

Svar #3
12. september 2019 af AMelev

Upload lige et billede af opgaven.

Der mangler oplysninger om betydningen af x og y, men hvis
x = Tid (timer)
y = Afstand til sygehus (km)
så vil de to køretøjer mødes, når de er lige langt fra sygehuset, altså når 3x = -1,2x+8,4.
Når denne ligning løses mht x, kan værdien indsættes i en af y-ligningerne, og den beregnede y-værdi er så afstanden til sygehuset. 

Jeg kan bare ikke forstå, hvordan man kan få de to ligninger, når bilernes fart er hhv. 20 km/t og 50 km/t.
Det burde give y = 20x og y = -50x +b, hvor b er afstanden fra lufthavn til sygehus.
Selv om enhederne ikke er timer og km, giver det ikke umiddelbart mening for mig.


Brugbart svar (0)

Svar #4
12. september 2019 af peter lind

20 km/t = 1/3 km/min   så hvis x er antal km og y er tiden i minutter stemmer det


Brugbart svar (0)

Svar #5
13. september 2019 af AMelev

#4 Ja, hvis der stod y = 1/3x i stedet for y = 3x.


Skriv et svar til: Hjælp til hastighed og længde??

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.