Matematik

Chebyshev’s bevis for ulighed

21. september 2019 af nejvelda - Niveau: Universitet/Videregående

Hej,

Jeg skal lave et bevis for Chebyshev's inequality, dog forstår jeg det virkelig ikke. Jeg har self fundet en del på nettet, der er mange der har lavet beviset, men jeg forstår dem ikke. Jeg kan sagten kopiere og sætte det ind i mit dokument, men det nytter bare ik' ret meget.

Er der nogle der har mulighed for at forklar mig det og skærer det helt ud i pap? Jeg aner ikke hvad jeg skal starte med eller hvor jeg skal starte.

Selve opgaven lyder:

Problem 1) Prove Chebyshev’s Inequality,

P(|X-\mu|\geq k)\leq \frac{\sigma^{2}}{k}

Hint: Use MArkov's inequality: 

P[X\geq k]=\frac{E[X]]}{k}

Here k is some constant greater than 0.
 

På forhånd tak!


Svar #2
22. september 2019 af nejvelda

Tak, fordi du har taget dig tid til at søge på nettet og har sendt et link til wikipedia. Dog bruger jeg ikke Wikipedia generelt. Og hvis du havde læst mit indlæg, så kunne du bl.a. læse, at jeg har selv søgt på nettet og fundet en del. Grunden til, at jeg spørger her på SP er, fordi jeg gerne vil have det forklaret, da beviser ikke er min stærkeste side


Brugbart svar (1)

Svar #3
22. september 2019 af LeonhardEuler

Prøv at hæve begge sider af uligheden i ssh-målet i anden og benyt markov ulighed. Husk at argumentere for betingelserne for markovs ulighed er opfyldt.

Brugbart svar (0)

Svar #4
22. september 2019 af peter lind

så må du forklare hvad du ikke forstår


Skriv et svar til: Chebyshev’s bevis for ulighed

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.