Matematik

Tangentligning

26. september 2019 af Ryder - Niveau: A-niveau

Hej derude

Jeg har fået til opgave, at løse disse opgaver. Men jeg er i bund og grund forvirret om, hvordan jeg skal kunne løse dem. Opgaverne lyder således

Opgave 3

En funktion f er givet ved forskriften f(x)=ln(x2)+ln(5x)

Funktionen kan skrives på formen f(x)=a*ln(x)+b, hvor a og b er konstanter.

A. Bestem konstanterne a og b

B. Bestem en ligning for den tangent til hvor grafen for f, som er vinkelret på linjen givet ved ligningen 3y+x=1

Opgave 4

En funktion er givet ved f(x)=3ln(x)+k*X,x>0, hvor k er en konstant.

I ounktet P (1,-1) har grafen for en tangent med ligningen y=2x-3

a. Bestem konstanten k

Opgave 5

a. En funktion f er givet ved f(x)=2ln(x+3)

Løs ved beregning ligningen f´(x)=1)

b. En funktion f er givet ved f(x) = e2x-4x

Løs ligningen f´(x)=-2

Opgave 10

Funktionen f er givet ved f(x) = ln(2x2)+4x

a. Bestem koordinaterne til det punkt på grafen for f, hvor der er vandret tangent.

Håber nogle af jer kan forklare hvordan de skal løses

(De skal alle løses i hånden)

Tak på forhånd!

- Ryder


Brugbart svar (0)

Svar #1
26. september 2019 af AMelev

Lav en tråd til hver opgave, elers bliver det noget rod.
Væn dig desuden til at uploade et billede af upgaven, så du ikke risikerer fejl/mangler i en afskrift.

Brug den officielle formelsamling, som du må bruge til eksamen, så du bliver fortrolig med den, inden det går løs for alvor. Indholdsfortegnelsen er på side 2.
Nu, hvor den endelig er kommet, skal den også bruges.

 

B! Sidetallet i dokumentet passer ikke med det faktiske antal sider i filen, så dokumentets side 2 er reelt 4. side i filen.

Du skulle kunne klare alle opgaverne vha. granskning af FS.
Hvis du går i stå, så skriv igen, men fortæl, hvad du selv har gjort med formelsamlingens hjælp.

 


Svar #2
26. september 2019 af Ryder

#1

Lav en tråd til hver opgave, elers bliver det noget rod.
Væn dig desuden til at uploade et billede af upgaven, så du ikke risikerer fejl/mangler i en afskrift.

Brug den officielle formelsamling, som du må bruge til eksamen, så du bliver fortrolig med den, inden det går løs for alvor. Indholdsfortegnelsen er på side 2.
Nu, hvor den endelig er kommet, skal den også bruges.

B! Sidetallet i dokumentet passer ikke med det faktiske antal sider i filen, så dokumentets side 2 er reelt 4. side i filen.

Du skulle kunne klare alle opgaverne vha. granskning af FS.
Hvis du går i stå, så skriv igen, men fortæl, hvad du selv har gjort med formelsamlingens hjælp.

Granskning af FS?


Brugbart svar (0)

Svar #3
26. september 2019 af AMelev

FS ~ formelsamling 
Granskning ~ Omhyggeligt gennemsyn - "hvor står de formler, der lige nu skal bruges, og hvordan ser de ud?"


Svar #4
26. september 2019 af Ryder

#3

FS ~ formelsamling 
Granskning ~ Omhyggeligt gennemsyn - "hvor står de formler, der lige nu skal bruges, og hvordan ser de ud?"

Altså jeg har fundet tangentligning formlen, dog er jeg lidt forvirret omkring hvordan man kan finde konstanterne som bliver nævnt i de diverse opgaver


Brugbart svar (0)

Svar #5
26. september 2019 af AMelev

Start med opg. 3
a) Slå op under Logaritmeregneregler og benyt (15) og (17)
b) Linjen 3y+x=1 ⇔ x + 3y = 1 har normalvektoren \binom{1}{3} så tangenten, der står vinkelret på har retningsvektor \binom{1}{3}, så hældningskvotienten for tangenten f '(x0) = 3.
Bestem f '(x) (93) og løs ligningen f '(x0) = 3.
Benyt så tangentligningen.
 


Skriv et svar til: Tangentligning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.