Fysik

Termisk energi

15. oktober 2019 af Susannehp - Niveau: B-niveau

Jeg har en opgave om en jernpande på 1,5 kg som skal opvarmes fra 20 grader til 200 grader. I opgave a har jeg fundet varmemængden Q til at give 121500J, som i kan se fremgangsmåden i vedhæftede fil.

Opgaverne b og c er hvor jeg kommer i stå, de lyder følgende:

b. Hvor stort et arbejde A udfører omgivelserne på panden under opvarmningen? Antag at panden ikke ændrer rumfang under opvarmningen

c. Beregn pandens tilvækst i termisk energi under opvarmningen

Hvordan hænger det sammen?


Brugbart svar (0)

Svar #1
15. oktober 2019 af Larsdk4 (Slettet)

B: Finder du ved hjælp af  ΔE = m·c·ΔT


Brugbart svar (0)

Svar #2
15. oktober 2019 af Moderatoren


Brugbart svar (0)

Svar #3
15. oktober 2019 af Eksperimentalfysikeren

Der er en fejl i den nævnte tråd. I bspørges der om arbejde. Arbejde er kraft gange vej, såda panden ikke ændrer rumfang, er vejen 0 og arbejdet derfor 0. Der er et enkelt indlæg, der er inde på det, men dette indlæg bliver tilsyneladende overset.


Svar #4
15. oktober 2019 af Susannehp

Jeg er lidt forvirret nu. Larsdk4 den formel er den samme som formlen for varmemængden, men varmemængden og arbejde kan ikke være det samme.

Eksperimentalfysikeren arbejdet kan heller ikke være nul for der sker jo en ændring i tilførelsen af energi. Og rumfang er jo bare massen, hvor delta s kunne være ændringen i varmen?

Jeg er nok forkert på den, men jeg kan ikke se hvordan nogen af svarene kan være rigtige?


Brugbart svar (0)

Svar #5
15. oktober 2019 af Eksperimentalfysikeren

Energien bliver ikke tilført som arbejde, men formodentlig ved en forbrændig af gas eller elektrisk opvarmning. Disse to opvarmningsformer tilfører energi, men ikke arbejde.

Man kan opvarme en gas ved at trykke den sammen. Når man f.eks. trykker stemplet ind i en cykelpumpe, udfører man et arbejde på gassen. Det giver opvarmning. Arbejdet er her integralet af kraften på stemplet gange den vejlængde, det trykkes ind. Det tilsvarende ville være et ydre tryk på jernpanden gange rumfangsændringen, men denne er 0, derfor er arbejdet 0.


Skriv et svar til: Termisk energi

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.