Matematik

Matematik-sprog: "..."

15. oktober 2019 af anonym000 - Niveau: Universitet/Videregående

Hvordan siger man "..." i eksempelvis a1+a2+...+an?

Jeg plejer bare sige "prik, prik, prik". Det kan vidst ikke være helt rigtigt.

Mvh.


Brugbart svar (1)

Svar #1
15. oktober 2019 af swpply (Slettet)

Er det noget i denne retning du søger?

                                                    \sum_{n=1}^N a_n = a_1+a_2+\ldots+a_N


Svar #2
15. oktober 2019 af anonym000

#1

Er det noget i denne retning du søger?

                                                    \sum_{n=1}^N a_n = a_1+a_2+\ldots+a_N

Nu når jeg selv læser mit spørgsmål er det ikke klart hvad det er jeg søger efter.

Hvordan siger du a1+a2+...+an med ord?

Jeg siger "a1 plus a2 plus prik prik prik plus an".

- - -

...............


Brugbart svar (1)

Svar #3
15. oktober 2019 af SuneChr

Her er et eksempel på, at skriftsproget giver umiddelbart intuitiv god mening til forskel for talesproget.
"prik, prik, prik" er da sikkert nok en generel gængs udtale, når det af de første led og det sidste led
er entydigt klart, hvilke addender der er inkluderet.


Svar #4
15. oktober 2019 af anonym000

Okay, javel.

- - -

...............


Brugbart svar (1)

Svar #5
15. oktober 2019 af swpply (Slettet)

Det kommer an på konteksten. Hvis du for eksempel snakker om summen a1 + a2 + ... + an i forbindelse med rækken 

                                                                              \sum_{k\in\mathbb{N}} a_k

vil jeg omtale den før omtalte sum som "den n'te afsnitssum".

Men hvis der blot er tale om at summe tallene a1, a2, ..., an kan du for eksempel enten sige "summen af talfølgen (a1, a2, ..., an)" eller "summen af ledende ak fra k = 1 til k = n)".


Brugbart svar (1)

Svar #6
15. oktober 2019 af SuneChr

Jeg husker for øvrigt, når matematiklæreren, stod ved tavlen, med kridt, og skrev kæden af addender, sagde:
"a-et plus a-to plus" herefter blev, uden ord, kridtet banket ind i tavlen tre gange, "plus a-n".


Svar #7
15. oktober 2019 af anonym000

#6

Jeg husker for øvrigt, når matematiklæreren, stod ved tavlen, med kridt, og skrev kæden af addender, sagde:
"a-et plus a-to plus" herefter blev, uden ord, kridtet banket ind i tavlen tre gange, "plus a-n".

Haha :D

- - -

...............


Brugbart svar (1)

Svar #8
15. oktober 2019 af SuneChr

Der var, som regel, ikke et helt stykke kridt efter en matematiktime!


Brugbart svar (1)

Svar #9
15. oktober 2019 af StoreNord

I stedet for   "prik prik prik"   kunne man sige  "og så, videre op til       aN"


Brugbart svar (2)

Svar #10
15. oktober 2019 af SuneChr

# 9

Ja, det er et godt forslag.
For øvrigt er det meget sjovt, hvis vi tænker på morsetegnet [• • •] , altså tre prikker for bogstavet s .
Vi kan associere s med det latinske verbum  s e q u i *) der betyder at følge. Det er jo faktisk det, prikkerne
skal symbolisere.
____________
*)  Vi kender ordet fra sequentia, sekvens, en rækkefølge. 


Brugbart svar (2)

Svar #11
15. oktober 2019 af Eksperimentalfysikeren

Svaret i #9 er det korrekte svar, bortset fra, at der ikke skal komma efter "så".


Skriv et svar til: Matematik-sprog: "..."

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.