Matematik

Planens ligning

18. oktober 2019 af vedikhvadjegskalhedde (Slettet) - Niveau: A-niveau

Jeg har disse tre punkter: A(2,5,3), B(3,7,-1) og C(3,4,8). 

Jeg har bestemt min normal vektor til <6,-9,-3> og så vælger jeg C som mit punkt og får følgende ligning for planen: 6x-126-9y-9z=0

Jeg skrev 6(x-3)-9(y+4)-9(z+8)=0 for at nå frem til den.

Jeg får bare ikke det samme resultat som nogle fra mit hold... hvad har jeg gjort galt?

Brugbart svar (0)

Svar #1
18. oktober 2019 af AMelev

Der er fortegnsfejl i de to sidste led, og i det sidste led har du skrevet et forkert c. Tjek formlen og din beregning igen.
Metoden er helt rigtig, men det hjælper jo for, når du ikke sætter de rigtige tal ind.

Svar #2
18. oktober 2019 af vedikhvadjegskalhedde (Slettet)

Skal det hele stå i minus? Men hvorfor står c forkert? mener du fordi det skal være -8?

Brugbart svar (0)

Svar #3
18. oktober 2019 af Pyrros

Først og fremmest er det sidste led -9(z+8) forkert. Husk på at normalvektorens z-koordinat er -3, ikke -9. Jeg kan se at du har valgt C som fikspunkt, men du har skrevet + istf. - indeni parenteserne.

Svar #4

Jeg får ligningen til 6x+90-9y-9z=0

er det korrekt?

Brugbart svar (0)

Svar #5

#2  Formlen siger a\cdot (x-x_0)+ b\cdot (y{\color{Red}-}y_0)+{\color{Red} \mathbf{c}}\cdot (z{\color{Red}\ -}z_0)=0.

c er 3.koordinaten i normalvektoren - hvad er den?

Svar #6

Min normalvektor beregner jeg ved at tage krydsprodukt af vektor AB og AC. Jeg får den til <6,-9,-3>,  så c-koordinaten er -3. Jeg har rettet det og får planens ligning til: 6x+42-9y-3z=0

Men det jeg ikke forstår er hvordan min veninde har fået: x+2y-4z+21=0

Brugbart svar (1)

Svar #7

Du kan altid tjekke om du har fået det rigtige resultat ved at smide punkterne og planens ligning ind i Geogebra 3D (eller lignende program).

Kan være at din veninde har fået et andet resultat af samme grund som dig: Brugt forkert formel, forkert udregning eller forkerte tal.

Svar #8

Jeg har skrevet 6(x-3)-9(y-4)-3(z-8)=0 i maple og fik den til 6x+42-9y-3z=0

Brugbart svar (1)

Svar #9

Hvilket er rigtigt. #7 var i forhold til din venindes resultat, og at man altid kan tjekke om man har lavet det rigtigt geometrisk.

Brugbart svar (0)

Svar #10

Hvis du indtegner punkterne i Geogebra samt planerne kan man se at den første ligning ikke går gennem nogen af punkterne, den anden kun går igennem C men at den tredje går igennem alle punkter. Din venindes ligning går kun igennem punktet C. Hun har altså lavet den forkert. Dette kan du også tjekke ved at se om ligningen holder, når du indsætter punktets koordinatværdier. F.eks. x+2y-4z+21=0\to2+2\cdot5-4\cdot3+21\neq0.

Svar #11

Jeg er ikke så god til geogebra, men det giver god mening. Tusind tak for hjælpen 

Hvis du indtegner punkterne i Geogebra samt planerne kan man se at den første ligning ikke går gennem nogen af punkterne, den anden kun går igennem C men at den tredje går igennem alle punkter. Din venindes ligning går kun igennem punktet C. Hun har altså lavet den forkert. Dette kan du også tjekke ved at se om ligningen holder, når du indsætter punktets koordinatværdier. F.eks. x+2y-4z+21=0\to2+2\cdot5-4\cdot3+21\neq0.

Brugbart svar (0)

Svar #12
18. oktober 2019 af mathon

Du burde have skrevet:

\small \begin{array}{lllll} &6(x-3)-9(y-4)-3(z-8)=0\\\\ &6x-9y-3z+42=0&\textup{som divideres igennem med 3}\\\\ \textup{planligning:}&2x-3y-z+14=0 \end{array}

Svar #13

Du burde have skrevet:

\small \begin{array}{lllll} &6(x-3)-9(y-4)-3(z-8)=0\\\\ &6x-9y-3z+42=0&\textup{som divideres igennem med 3}\\\\ \textup{planligning:}&2x-3y-z+14=0 \end{array}

Skal det reduceres? får man mindre point til eksamen hvis man ikke gører det?

Brugbart svar (0)

Svar #14

Det er en god vane altid at reducere, men nej, det vil ikke trække ned i point. Husk dog på at karakter gives baseret på overlappende intervaller, hvor det overordnede indtryk bestemmer udfaldet. Det kan altså godt betale sig at reducere udtrykket for at sikre sig den bedst mulige karakter. Det bør dog ikke være specielt højt prioriteret.

Brugbart svar (0)

Svar #15

#13 Det trækker nok ikke ned i point, men det kan påvirke helhedsindtrykket i negativ retning.
Det, korekkturlæsning og grafisk kontrol af beregninger om omvendt, er noget af det, man laver i den sidste halve time, hvor man alligevel sidder  og venter, så man kan få sitopgavesæt med ud :)

Skriv et svar til: Planens ligning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.