Matematik

Dobbeltintegration

30. oktober 2019 af IMBN3 - Niveau: Universitet/Videregående

Hvordan ville I dobbelt-integrere denne funktion:

e3x^2+y

y er på linje med 3x

?

På forhånd tak.


Brugbart svar (0)

Svar #1
30. oktober 2019 af peter lind

Nu ved jeg ikke hvilket område, der skal integeres over men rent umiddelbart er ∫∫e3x^2+ydxdy = ∫∫e3x^2*eydxdy = ∫e3x^2dx*∫eydy. Det holder kun vist x og y er uafhængig af hinanden i integrationsområdet


Svar #2
30. oktober 2019 af IMBN3

Nej undskyld, den skal slet ikke integreres. Den skal partielt differentieres. Undskyld. Det var fordi jeg sad med andre opgaver med dobbelt integration.
Jeg skal bestemme stationære punkter.
Men godt at vide, hvordan stamfunktionen vil se ud. Jeg har lidt svært ved de der logaritme regler.
Så spørgsmålet skulle have lydt: Hvordan differentierer jeg den både ift x og y?
Jeg vil være meget taknemmelig, hvis du gider at svare igen.


Brugbart svar (0)

Svar #3
30. oktober 2019 af AMelev

e^{3x^2+y} er en sammensat funktion af ez og z = 3x2+y:
Altså skal du bruge kædereglen \frac{\partial }{\partial x}(e^{3x^2+y} )=\frac{\mathrm{d} }{\mathrm{d} z}e^z\cdot \frac{\partial }{\partial x}(3x^2+y) hhv. \frac{\partial }{\partial y}(e^{3x^2+y} )=\frac{\mathrm{d} }{\mathrm{d} z}e^z\cdot \frac{\partial }{\partial y}(3x^2+y) og indsætte z = 3x2+y.

Ved 2. afledede har du så ved fxx et produkt, hvor du skal bruge produktreglen.


Brugbart svar (1)

Svar #4
30. oktober 2019 af peter lind

Hvis du skal differentiere partielt med hensyn til x skal du bare betragte y som en konstant. Du får ved brug af reglen om differentiation af sammensat funktion

f'x(x,y) = (3x2+y)'e3x^2+y = 6x*e3x^2+y


Svar #5
30. oktober 2019 af IMBN3

#3 Jeg forstår ikke helt det du skriver. Kan du ikke bruge samme metode som os andre?
Jeg har også et andet spørgsmål liggende lavet i dag, hvor jeg spørger ind til generelle regler ift dobbelt differentiering og integrerering. Skal jeg forstå det som at man også bruger produktreglen, kvotientreglen,  kædereglen og brøkreglen på dobbelt differentiering samt substitution i dobbeltintegration? For jeg synes det er svært at finde ud af, når det skal dobbelt-differentieres eller -integreres. Når man bruger produktreglen f.eks., hvad er det så der skal ganges? I den oprindelige formel er det jo g(x) * f'(x) + g'(x) * f(x), men hvordan er det, når det er dobbeltdifferentiering?

#4 Tak :) Jeg ved godt, at man skal se x eller y som konstant, når man differentierer ift x eller y. Jeg kunne bare ikke se løsningen. Hvordan vil den så se ud, når den differentieres ift y? Og gælder reglen om sammensat funktion også for dobbelt differentiering?


Svar #6
30. oktober 2019 af IMBN3

Kan I ikke hjælpe mig videre med noget af det bare?
når jeg differentierer ift y får jeg e3x^2+y . Men hvordan isolerer jeg enten x eller y i en af disse differentieringer? For man må vel ikke tage ln til 0, vel?


Brugbart svar (0)

Svar #7
30. oktober 2019 af AMelev

#6 Jeg forstår til gengæld ikke hvad du mener med at bruge "samme metode som os andre".
Jeg bruger de gældende regler for differentiation - i dette tilfælde kædereglen for differentiation af sammensatte funktioner. Det gætter jeg på, at de fleste andre også gør.

f'_x(x,y) =\frac{\partial }{\partial x}(e^{3x^2+y})=e^{3x^2+y}\cdot 6x
f'_y(x,y)=\frac{\partial }{\partial y}(e^{3x^2+y})=e^{3x^2+y}\cdot 1

Hvad mener du med at isolere x eller y?
Er det fordi, du vil løse ligningerne fx'(x,y) = 0 og/eller fy'(x,y) = 0?
Hvis det er tilfældet, skal du udnytte, at du ved, at e^{3x^2+y} > 0.


 


Svar #8
31. oktober 2019 af IMBN3

Jeg mener det, du sætter foran e(3x^2+y) , så vidt jeg kan se er det helt unødvendigt

Ja

Ok men hvordan isolerer jeg enten x eller y?


Brugbart svar (0)

Svar #9
01. november 2019 af AMelev

fy'(x,y) > 0 for alle x og y

fx?'(x,y) = 0 ⇔ x = 0


Skriv et svar til: Dobbeltintegration

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.