Matematik

potensfunktioner

17. november 2019 af jenalg - Niveau: C-niveau

Jeg har følgende opgave:

Hvis man sammenligner forskellige arter af pattedyr, er der med god tilnærmelse en potenssammenhæng mellem de forskellige arters typiske kropsvægt i kg og deres puls i slag pr. minut.

Hvis f(x) er pulsen målt i hjerteslag pr. minut, og x er kropsvægten målt i kg, kan sammenhængen skrives: 
f(x)=240*x^-0,30

Jeg ved at en hamster har en puls på 240 slag pr. minut, men hvordan finder jeg vægten på den?


Brugbart svar (1)

Svar #1
17. november 2019 af janhaa

240*x^-0,30 = 240

x = 1 (kg)


Brugbart svar (2)

Svar #2
17. november 2019 af mathon

                             \small \small \small \small \begin{array}{llll} &f(x)=y=240\cdot x^{-0.30}\\\\ &\frac{y}{240}=x^{-0.30}\\\\ &\frac{240}{y}=x^{0.30}\\\\ &\left (\frac{240}{y} \right )^{\frac{1}{0.30}}=x\\\\ &x=\left (\frac{240}{240} \right )^{\frac{1}{0.30}}=1\quad (kg) \end{array}


Svar #3
17. november 2019 af jenalg

Tak!


Brugbart svar (0)

Svar #4
17. november 2019 af AMelev

Væn dig til at lægge et billede af opgaveformuleringen op. Risikoen for fejl og mangler er alt for stor, når opgaven skrives af.

Hvis du kende pulsslag, dvs. f(x) og skal bestemme vægt, dvs. x, skal du løse ligningen, hvor du har sat det kendte pulsslag ind i stedet for f(x) i forskriften.


Skriv et svar til: potensfunktioner

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.