Matematik
Kurvelængde af 2*e^(2x)
Hej, jeg har fået stillet en opgave hvor jeg skal bestemme kurvelængden af funktionen f(x)=2*e^(2x). Jeg vil helst gerne regne i eksakt, men her får jeg et forholdsvist langt resultat. Er der nogen der kan hjælpe med at se om det er mig der har gjort noget forkert i min udregning? Min udregning er vedhæftet.
Tak på forhånd.
Svar #1
26. november 2019 af SofieAmalieJensen
#0Hej, jeg har fået stillet en opgave hvor jeg skal bestemme kurvelængden af funktionen f(x)=2*e^(2x). Jeg vil helst gerne regne i eksakt, men her får jeg et forholdsvist langt resultat. Er der nogen der kan hjælpe med at se om det er mig der har gjort noget forkert i min udregning? Min udregning er vedhæftet.
Tak på forhånd.
Og kurvelængden skulle bestemmes i intervallet [-1;2]
Svar #2
26. november 2019 af AMelev

Du har indsat f(x) i kurveligningen i stedet for f '(x), men det bliver ikke meget kønnere af at indsætte det rigtige. Du må enten affinde dig med et langt eksakt udtryk eller være tilfreds med den afrundede værdi.
Svar #3
26. november 2019 af SofieAmalieJensen
Du har indsat f(x) i kurveligningen i stedet for f '(x), men det bliver ikke meget kønnere af at indsætte det rigtige. Du må enten affinde dig med et langt eksakt udtryk eller være tilfreds med den afrundede værdi.
Hov nej undskyld, funktionen hedder f(x)=e^2x og det var det jeg differntierede til 2*e^(2x)
Svar #4
27. november 2019 af SuneChr
Vi kan finde en lidt simplere stamfunktion med kun to led og samme størrelse under rodtegnet som funktionen, der skal integreres.
Lad
Da er
Svar #5
27. november 2019 af SofieAmalieJensen
#4Vi kan finde en lidt simplere stamfunktion med kun to led og samme størrelse under rodtegnet som funktionen, der skal integreres.
Lad
Da er
![]()
Okay, mange tak:)
Skriv et svar til: Kurvelængde af 2*e^(2x)
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.