Tysk

hjælp

28. november 2019 af laura12349 - Niveau: 9. klasse

kan nogen forklare kasus-nominativ, akkusativ, genitiv og dativ til mig 


Brugbart svar (0)

Svar #1
28. november 2019 af Stygotius

En kasus er en bøjet form  af et substantiv (navneord ) eller af et pronomen (stedord).

En kasus viser hvilket led i en sætning et ord er. Derfor er ordstillingen næsten ligegyldig  på latin da man bruger et meget udviklet kasussystem  (i stedet for at bruge præpositioner).

På dansk er ordstillingen meget vigtig og kan (næsten) ikke ændres. (hesynsleddet kommer altid før genstandsleddet)

Sætningerne:

puella amat puerum

Puerum amat puella

Amat puella puerum

Purum puella amat

-betyder allesammen "pigen elsker drengen".

På dansk har vi kun én kasus i navneordene nemlig genitiv (mandens, drengens)


Brugbart svar (0)

Svar #2
29. november 2019 af brbhtx

Nominativ - den basale bøjning af et grundled i en sætning (forudsat at grundleddet er et navneord) dvs. det er: der, die, das

Akkusativ - genstandsled, det er: den, die, das

Dativ - hensynsled, det er: dem, der, dem

Genitiv - ejefald, denne her er lidt tricky men det er kort sagt personen/objektet "som ejer noget" der skal stå i genitiv dvs. des, der, des mens at tingen der ejes bøjes som der, die, das

Desuden er det vigtigt at ligge mærke til evt. præpositioner, som kan påvirke, hvilken kasus et navneord står i, f.eks. styrer præpositionen "mit" dativ, og vil dermed ændre sætningen "Sie steht auf die Tisch" til "Sie steht auf der Tisch"


Brugbart svar (0)

Svar #3
29. november 2019 af Stygotius

ad #2

Det er udmærket at du vil hjælpe, men din forklaring er noget rodet og forvirrende og ret uforståelig.


Brugbart svar (0)

Svar #4
29. november 2019 af Stygotius

Desuden er det vigtigt at (ligge) lægge mærke til evt. præpositioner


Svar #5
01. december 2019 af laura12349

jeg forstår det stadig ikke men tak for hjælpen:)


Brugbart svar (0)

Svar #6
01. december 2019 af brbhtx

Så lidt ;)
Men, hvad er det du præcis ikke forstår? Er det bøjning af artiklerne, eller i hvilke situationer de forskellige kasus former bruges?

Brugbart svar (0)

Svar #7
01. december 2019 af Stygotius

ad #2

Ordet "Tisch" er næppe hunkøn


Brugbart svar (0)

Svar #8
01. december 2019 af brbhtx

#7
ad #2

Ordet "Tisch" er næppe hunkøn

Well... I apologize for the inconvenience

Brugbart svar (1)

Svar #9
01. december 2019 af Stygotius

You have nothing to apologise for  obviously.


Svar #10
01. december 2019 af laura12349

jeg skal kunne forklare de for klassen i morgen og jeg forstår ikke helt hvordan man kan se om det er nominativ, akkusativ, dativ eller genetiv. så vidt jeg forstår er det vidst genstandsledet der kommer først i genetiv? jeg er ikke helt sikker, men det er egenlig bare det jeg har brug for at forstå


Brugbart svar (0)

Svar #11
01. december 2019 af Stygotius

På tysk er det ikke selve navneordet man bøjer i kasus, men den bestemte artikel.

           MASK                FEM               NEUTR.            FLERTAL

N         der                    die                  das                    die

A         den                    die                  das                    die

G         des                   der                  des                    der

D         dem                  der                  des                    den

Genstandsleddet har ikke noget  med genitiv at gøre men udtrykker et tilhørsforhold.

Eks.  "Mandens (Mask.) bil (Intetk.)" = Das Auto des Mannes) 


Svar #12
02. december 2019 af laura12349

okay tak:)


Brugbart svar (0)

Svar #13
02. december 2019 af Stygotius

Rettelse: Ved dativ neutrum skal der stå "dem".


Brugbart svar (0)

Svar #14
04. december 2019 af shar0266

Du lærer om netop dette i 1.g, så ingen bekymringer der


Brugbart svar (0)

Svar #15
05. december 2019 af Stygotius

 Det skulle man gerne have lært meget tidligere.


Brugbart svar (0)

Svar #16
05. december 2019 af shar0266

Altså i 9.klasse begynder man ligeså stille at kigge på det, og i 1.g har man lært det


Brugbart svar (0)

Svar #17
05. december 2019 af Stygotius

-meget, meget stille.

Desværre må man sige at folkeskolens sproglærere er 100% inkompetente til deres arbejde; -de ved INTET om sprog, og det gælder både fremmedsprog og dansk. De har tabt og taber hele generationer af elever på gulvet. Det er noget af en katastrofe at regeringen bare lader tingene sejle uden at gøre noget.


Brugbart svar (0)

Svar #18
05. december 2019 af shar0266

Wouw, jeg er enig, men dog ikke alle lærer er inkompetente til deres arbejde.

Fra 5-6 klasse kan jeg tydeligt huske vi havde en lærer, som lider af stresssymtomer. Han ville komme ind til time og sige "I skal lave disse opgaver, og hvis i bliver færdig fortsætter i bare videre", og så forsvinder han ud af døren.

Men fra 7-9 klasse fik vi til gengæld en af de bedste lærer jeg har mødt, han var kompetent i forhold til sit arbejde.

Men jeg giver dig ret i det du siger, men dog er det ikke alle lærer


Brugbart svar (0)

Svar #19
05. december 2019 af Stygotius

Jo, bestemt  men, som jeg skrev, -alle sproglærere !!!

Det  har jo også vist sig at uhyggeligt mange ansøgere til seminarierne dårligt nok kan stave deres eget navn.


Brugbart svar (0)

Svar #20
05. december 2019 af shar0266

Personen vi havde fra 7-9 var vores tysk sproglærer.

Men dsv. bliver jeg nødt til at give dig ret, det uhyggeligt politikerne lader som om de intet ved


Skriv et svar til: hjælp

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.