Debat

IQ - STX, HTX, HHX, HF & IB

07. december 2019 af MichaelContray

Hej allesammen 

Jeg tænkte egentlig over, hvis man forsøgte at teste folks IQ baseret på hvilken gymnasiel uddannelse, som folk gik på, om der ville være mærkbare forskelle. Så vidt jeg forstår, så er der selvfølgelig ingen undersøgelser omkring det eller data på det, men i givet fald, at man foretog en undersøgelse, hvilket gymnasie ville score højest og lavest og hvorfor? Dette er udelukkende de gymnasielle uddannelser og IB, altså HHX, STX, HF, HTX og IB


Brugbart svar (1)

Svar #1
10. december 2019 af zMARIAz

Det her spørgsmål er egentligt ret provokerende på en måde og kan vække store fordomme. Men det er også ret interessant: så jeg kan give mig eget bud.

Jeg tror, at folk der vælger HF og IB ofte har sværere ved skolen og egentlig ikke rigtig gider den - på min gamle folkeskole (går nu i 1.g på STX) valgte mange af de udfordrede elever, som stadig ønskte en gymnasial uddannelse, en HF eller overvejede IB.

Ifølge statistikker scorer HTX og STX elever næsten ens karakterer. Dog sakker HHX ud, mens HF ligger langt bagud. Om det handler om IQ eller ambition kan diskuteres. Jeg tror nu ikke, at folk, der vælger en mindre udfordrende uddannelse, nødvendigvis har en mindre IQ.

STX er kendt for at have obligatoriske kreative fag samt idræt, hvor udfordrede elever kan trække deres gennemsnit op. Men det kan samtidigt trække end for de mindre kreative eller fysisk kvalificerede elever.
På HTX og HHX har man indskrænket læringen, da man ikke får et 'alment overblik'. Dette kunne have at gøre med, at de har en snæver indflydelse, og at de kun kan begå sig på få områder. På den anden side bliver deres indblik i de få fag vel større og dermed sværere?

https://www.dst.dk/da/Statistik/bagtal/2018/2018-06-26-karaktergennemsnittet-stiger-for-alle-grupper-af-studenter

På HHX har man ikke rigtig nogle naturfag, som jeg personligt ser som objektivt mere udfordronde end sprogfag og samfundsfaglige fag. Elever på HHX har vel ofte svært ved naturfaglige fag, siden de har valgt dem fra.. eller måske vil de bare fokusere på deres marketing, eller hvad de nu laver.

Jeg tror ærligt ikke, at der er stor forskel på IQ på de forskellige ungdomsuddannelser.


Brugbart svar (1)

Svar #2
11. december 2019 af OliverHviid

"Jeg tror, at folk der vælger HF og IB ofte har sværere ved skolen og egentlig ikke rigtig gider den"???

Nu skal det siges, at jeg ikke selv har prøvet IB, men jeg hørt, at den uddannelse er markant sværere end de ordinære gymasiale uddannelser. Derfor tvivler jeg stærkt på, at man vælger en IB, hvis man har svært ved skolen eller er skoletræt.


Brugbart svar (1)

Svar #3
11. december 2019 af StupidBird

Jeg tror ikke at der er nogen gennemsnitlig forskel på IQ på de forskellige gymnasiale uddannelser. Til gengæld tror jeg, at der på HF er større udsving i IQ - altså flere der har en meget høj IQ, men også flere med en lavere IQ end gennemsnittet. Det skyldes, at folk med en meget høj IQ ofte har svært ved at klare sig i uddannelsessystemet. Dem der klarer sig rigtig godt i skolen, er altså ikke dem med den meget høje IQ, men dem med en IQ lidt over gennemsnittet - generelt set. Og der kommer HF ind i billedet, da de samler mange op, som har droppet ud af diverse andre uddannelser.

Alle der både har gået på HF og en anden gymnasial uddannelse, kan også skrive under på, at diversiteten er markant større på HF, og dette tror jeg også gælder, når det kommer til IQ.


Brugbart svar (1)

Svar #4
11. december 2019 af Larsdk4 (Slettet)

#1

Det her spørgsmål er egentligt ret provokerende på en måde og kan vække store fordomme. Men det er også ret interessant: så jeg kan give mig eget bud.

Jeg tror, at folk der vælger HF og IB ofte har sværere ved skolen og egentlig ikke rigtig gider den - på min gamle folkeskole (går nu i 1.g på STX) valgte mange af de udfordrede elever, som stadig ønskte en gymnasial uddannelse, en HF eller overvejede IB.

Ifølge statistikker scorer HTX og STX elever næsten ens karakterer. Dog sakker HHX ud, mens HF ligger langt bagud. Om det handler om IQ eller ambition kan diskuteres. Jeg tror nu ikke, at folk, der vælger en mindre udfordrende uddannelse, nødvendigvis har en mindre IQ.

STX er kendt for at have obligatoriske kreative fag samt idræt, hvor udfordrede elever kan trække deres gennemsnit op. Men det kan samtidigt trække end for de mindre kreative eller fysisk kvalificerede elever.
På HTX og HHX har man indskrænket læringen, da man ikke får et 'alment overblik'. Dette kunne have at gøre med, at de har en snæver indflydelse, og at de kun kan begå sig på få områder. På den anden side bliver deres indblik i de få fag vel større og dermed sværere?

https://www.dst.dk/da/Statistik/bagtal/2018/2018-06-26-karaktergennemsnittet-stiger-for-alle-grupper-af-studenter

På HHX har man ikke rigtig nogle naturfag, som jeg personligt ser som objektivt mere udfordronde end sprogfag og samfundsfaglige fag. Elever på HHX har vel ofte svært ved naturfaglige fag, siden de har valgt dem fra.. eller måske vil de bare fokusere på deres marketing, eller hvad de nu laver.

Jeg tror ærligt ikke, at der er stor forskel på IQ på de forskellige ungdomsuddannelser.

Jeg gik selv på HF og kom ud med et gennemsnit på 11.0 uden hurtigt start, så har ikke noget at gøre med folk er dårlige 


Brugbart svar (1)

Svar #5
11. januar 2020 af Weeke (Slettet)

#1

Det her spørgsmål er egentligt ret provokerende på en måde og kan vække store fordomme. Men det er også ret interessant: så jeg kan give mig eget bud.

Jeg tror, at folk der vælger HF og IB ofte har sværere ved skolen og egentlig ikke rigtig gider den - på min gamle folkeskole (går nu i 1.g på STX) valgte mange af de udfordrede elever, som stadig ønskte en gymnasial uddannelse, en HF eller overvejede IB.

Ifølge statistikker scorer HTX og STX elever næsten ens karakterer. Dog sakker HHX ud, mens HF ligger langt bagud. Om det handler om IQ eller ambition kan diskuteres. Jeg tror nu ikke, at folk, der vælger en mindre udfordrende uddannelse, nødvendigvis har en mindre IQ.

STX er kendt for at have obligatoriske kreative fag samt idræt, hvor udfordrede elever kan trække deres gennemsnit op. Men det kan samtidigt trække end for de mindre kreative eller fysisk kvalificerede elever.
På HTX og HHX har man indskrænket læringen, da man ikke får et 'alment overblik'. Dette kunne have at gøre med, at de har en snæver indflydelse, og at de kun kan begå sig på få områder. På den anden side bliver deres indblik i de få fag vel større og dermed sværere?

https://www.dst.dk/da/Statistik/bagtal/2018/2018-06-26-karaktergennemsnittet-stiger-for-alle-grupper-af-studenter

På HHX har man ikke rigtig nogle naturfag, som jeg personligt ser som objektivt mere udfordronde end sprogfag og samfundsfaglige fag. Elever på HHX har vel ofte svært ved naturfaglige fag, siden de har valgt dem fra.. eller måske vil de bare fokusere på deres marketing, eller hvad de nu laver.

Jeg tror ærligt ikke, at der er stor forskel på IQ på de forskellige ungdomsuddannelser.

Det er jo ikke objektivt, når du mener det personligt?

Jeg tror ærlig talt ikke, man kan basere ens valg af ungdomsuddannelse og IQ, som værende to faktorer der hænger godt sammen. Høj IQ giver ikke altid høj karakter. For at opnå høje karakter gælder der mange ting.  At man gøre sig umage med sine afleveringer, at man deltager aktivt i undervisning og stiller spørgsmål og oprigtig arbejder hårdt. Man kan sagtens have et høj IQ og så slet ikke arbejde hårdt i skolen.


Brugbart svar (0)

Svar #6
18. marts 2020 af mettemettemette

Der var en gang, at HF var skraldespand for STX og HHX var for gamerboys, som ikke kunne bestå folkeskolens afgangsprøve i dansk, men det var den gang. Jeg er selv HF-er, og der var 3 niveauer hvor jeg gik. En gruppe der tydeligvis var blevet tvunget af deres sagsbehandler til at få en uddannelse. De havde det meget hårdt og var bare lykkelige for at bestå. En gruppe der lå på 4-7 og knoklede for at komme op på et 10-tal. Der var intet i vejen IQ-mæssigt, men mere problemer med at komme op om morgenen, indse at man skal læse op til fag og ikke ryge hash mens man skriver stil. Den forståelse synes at vokse jo ældre de blev. Til slut var der gruppen med stræbere. Os der kunne svarene, gled gennem undervisningen og havde det let fordi lærerne allerede havde bestemt efter første uge, at vi nok skulle klare os. Vi fik 10 og 12 taller og konkurrede benhårdt for at være i top. Vores IQ var til universitetet, og de fleste af os læser nu videre.

Den eneste forskel på HF og STX er muligvis, at STX hurtigere verfer den gruppe ud, der har svært ved at hænge på, mens HF gør en større indsats for at få dem igennem. Det kan selvfølgelig være vanvittigt irriterende at sidde i en klasse og skulle diskutere analyse og folk så ikke kan stave til helt elementære ting, men ofte oplevede jeg, at de der var lost til dansk og engelsk samtidig var afsindigt gode til fysik og kemi, så ved ikke helt hvordan man dømmer det IQ-mæssigt.

En høj IQ er, for mig, evnen til hurtigt at uddrage det relevante i en tekst eller en opgave og ignorere det irrelevante. Jeg tvivler dog på, at der er stor forskel i den evne hos folk, der ryger direkte i gymnasiet og andre der fumler lidt og ender på et HF-kursus. Ofte er grunden jo sociale besværligheder som dårlig økonomi eller problemer med bolig, ikke intelligens.


Skriv et svar til: IQ - STX, HTX, HHX, HF & IB

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.