Matematik

monotoniforhold og optimering

09. december 2019 af kasper321123 - Niveau: B-niveau

Hej, Jeg er blevet bedt om at forklare om monotoniforhold og optimering... problemet er dog at jeg når jeg kigger på monotoni eller whatever optimering er, bliver jeg meget forvirret.

Håber nogen kan hjælpe med at forklarer hvad de to ting er. tak på forhånd


Brugbart svar (0)

Svar #1
16. december 2019 af mitnavnerHugo

Monotoni er i virkeligheden udtryk for om en funktion går "op" eller "ned" i et eller andet interval/stykke af x-værdier. Når man differentierer en funktion får man en ny funktion, hvor hvis man indsætter en x-værdi ser man hvor "hurtigt" funktionen ændrer sig i det punkt. Så hvis funktionen er f(x), så skriver vi at den differenteriede er f'(x). Så hvis f'(x)>0 går funktionen "op" og hvis f'(x)<0 går funktionen "ned". For så at finde monotoni forholdende er vi interresserede i at beskrive de intervaller hvor f'(x)>0 og f'(x)>0, og for at f'(x) skal gå fra at være positiv til at være negativ, skal den på et eller andet tidspunkt være 0. SÅ hvis vi løser ligningen f'(x)=0, er løsningerne de punkter hvor f'(x) går fra at være positiv til negativ, og netop så der hvor funktionen går fra at gå enten op eller ned, til det modsatte. Vi kan derved, med disse punkter, beskrive  monotoniforholdende. Disse punkter er også maksimums og minimumspunkterne  - altså det vi vil finde i optimering: Det skyldes at hvis funktionen går op på den ene side og ned på den anden side, må punktet lige i "midten" være et maksimums punkt, og modsat, et minimumspunkt:)

Håber det hjælper.


Skriv et svar til: monotoniforhold og optimering

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.