Matematik

SSO - parabler

28. december 2019 af sophiajulie - Niveau: B-niveau

hej

jeg skal til at skrive SSO i matmatik B. jeg har indtil videre valgt emnet parabler, men det er jo et bredt emne, så jeg skal have det indsnævret lidt. jeg mangler inspiration.

tak:)


Brugbart svar (1)

Svar #1
28. december 2019 af Larsdk4 (Slettet)

Hej julieløgstrup.

Jeg skrev selv min SSO i matematik på A-niveau, Du skal være forberedt på, at du skal udregne mere end du skal forklare teori, men en ting som er sikkert, er at du skal bevise de formler du har anvendt til løsning af den stillet opgave.

Tip: Brug alt din tid på din SSO. fik selv på den måde et flot 12-tal 

Hel og lykke med din SSO :)


Brugbart svar (1)

Svar #2
28. december 2019 af MandenMedMangeHatte

Der skal "heldigvis" ikke så meget til at få gode karakterer i gymnasiet. Parabler er, som du selv siger, et meget bredt emne. Du kunne vælge at fokusere på broer i stedet. På den måde kan du også få inddraget hyperbolske funktioner og endda noget fysik.


Brugbart svar (1)

Svar #3
28. december 2019 af Eksperimentalfysikeren

Parablen som graf for f(x) = Ax2 + Bx + C. Brændpunkt og ledelinie. Tangentens vinkel med retningen til brændpunktet, sammenlignet med tangentens vinkel med parablens akse. Omdrejningsparaboloiden og dens anvendelse i hulspejle. Parablen som kejlesnit. Parablens ligning i et drejet koordinatsystem. Kasteparablen. Sammenlign med ellipse og hyperbel.

Der er sikkert for mange, men se lidt nærmere på dem og find nogle, der passer godt sammen.

Skriv, hvad du kommer frem til, og om du har spørgsmål til nogle af dem.


Skriv et svar til: SSO - parabler

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.