Fysik

Electricitet

04. januar 2020 af Trojanskhest - Niveau: B-niveau

Hey allesammen

Jeg er i gang med at skrive en opgave og der står at jeg Jeg skal plotte effekten P som funktion af den ydre mod­stand Ry. Dernæst skal jeg eftervise at effekten er størst når den indre modstand er lig den ydre

mit spørgsmål er hvordan kan jeg se det på grafen? Der behøver ikke være et kæmpe beregning (har nemlig set flere af jer herinde løser opgaven med differentialregning osv, men det er ikke meningen i dette tilfælde) 


Brugbart svar (0)

Svar #1
04. januar 2020 af Eksperimentalfysikeren

Når du har tegnet grafen, skulle du gerne se, at kurven starter i (0,0) og går opad til et maksimum, hvorefter den går nedad igen og assymptotisk mod 0. Du aflæser den ydre modstand ved kurens maksimum og skulle så gerne kunne se, at den ligger tæt ved den indre modstand.


Svar #2
05. januar 2020 af Trojanskhest

#1

Når du har tegnet grafen, skulle du gerne se, at kurven starter i (0,0) og går opad til et maksimum, hvorefter den går nedad igen og assymptotisk mod 0. Du aflæser den ydre modstand ved kurens maksimum og skulle så gerne kunne se, at den ligger tæt ved den indre modstand.

Hey 

min graf har maksmim ved skæringspunktet med y-aksen altså b værdien i en lineær graf. men der er den ydre modstand jo 0? og dette passer ikke med den indre modstand 


Brugbart svar (0)

Svar #3
05. januar 2020 af Eksperimentalfysikeren

Ved y-aksen er x 0 0, dvs. Ry = 0. Når Ry = 0, er spændingsforskellen over den 0V, hvorfor effekten er 0W.

Kan du vehæfte kurven?


Svar #4
05. januar 2020 af Trojanskhest

Hej ekspermentalfysikeren 

Grafen er vedhæftet 


Brugbart svar (0)

Svar #5
05. januar 2020 af Eksperimentalfysikeren

Der er ikke tale om en eksponentialfunktion. Det ville du kunne se, hvis du havde værdier mellem 0Ω og 1Ω med. Kurven skal sarte ved (0,0), vokse op til et maksimum og derefter aftage for Ry voksende. Den bliver ikke 0 igen.

Læg mærke til, at der et punkt for Ry= 1Ω. Det ligger sansynligvis på den voksende del af kurven.


Svar #6
05. januar 2020 af Trojanskhest

#5

Der er ikke tale om en eksponentialfunktion. Det ville du kunne se, hvis du havde værdier mellem 0Ω og 1Ω med. Kurven skal sarte ved (0,0), vokse op til et maksimum og derefter aftage for Ry voksende. Den bliver ikke 0 igen.

Læg mærke til, at der et punkt for Ry= 1Ω. Det ligger sansynligvis på den voksende del af kurven.

Ahhh kan godt se at jeg har måske lidt for lidt data med. Men tusind tak for hjælpen og tak for din tid


Brugbart svar (0)

Svar #7
06. januar 2020 af Eksperimentalfysikeren

Du mener sikkert for få data. Data er flertal af datum. Det er latin og betyder en oplysning.


Skriv et svar til: Electricitet

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.