Fransk

pronominer "en" og "y"

04. januar 2020 af nutellaelsker - Niveau: A-niveau

nogen herinde som er god til fransk som kan forklare mig hvornår og hvordan man bruger pronominerne "en" og "y" i sætninger? jeg har prøvet at læse mig frem til det men har bare ikke helt forstået det. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
04. januar 2020 af thelma333 (Slettet)

prøv at kigge her

https://fransknu.systime.dk/index.php?id=558

Brugbart svar (2)

Svar #2
06. januar 2020 af french doctor

Hej 

Kort fortalt bruges "en" og "y" til at sige "det" eller "der", som viser tilbage til noget, man lige har sagt, men som man gerne vil undgå at gentage.

Helt ligesom på dansk:

1) Har du været i Paris? - Ja, jeg var der i foråret. (Man siger "der", for ikke at skulle sige: Ja, jeg har været i Paris i foråret).

2) Har du penge til den trøje? Ja, det har jeg. (Man siger "det" for ikke at skulle sige: Ja, jeg har penge til den trøje).

Det og der viser altså tilbage til noget, man lige har sagt.

På fransk bruges "en" og "y" på samme måde:

"en" viser tilbage til noget, hvori der indgår "de":

Tu as des livres de français? Oui, j'en ai. (Har du nogle franskbøger? Ja, jeg har (nogle).

"y" viser tilbage til noget, hvori der indgår "à":

Tu as été à Paris? Oui j'y étais ce printemps. (Har du været i Paris? Ja, jeg var der i sommer).

- - -

Sincèrement Thomas


Brugbart svar (0)

Svar #3
03. april 2020 af Stygotius

Dette kan siges enklere:

"en"  = "de" + styrelse   (

"y" = "à" + styrelse.


Brugbart svar (0)

Svar #4
03. april 2020 af french doctor

Enklere? Ja, forudsat man forstår, hvad en 'styrelse' er. Det gør alle ikke.

- - -

Sincèrement Thomas


Brugbart svar (0)

Svar #5
08. juli 2020 af Stygotius

......Så er det søreme på tide at de lærer det.

I udtrykket  "på bordet" er '' en præposition, og 'bordet'  en styrelse.

"     -"-         "af mig" er ordet 'af ' en præposition, og ordet 'mig' en styrelse.

Udtrykket "på bordet" kaldes et præpositionsled. De optræder altid adverbielt, dvs. fungerer som et biord. 

Fransk:   "Je ne sais rien  de ca" = "Je n'en sais rien"  (de ca --> en)  (= Jeg ved ikke noget om det)

               "Je vais à  Paris demain"  =  "J'y vais demain"  (à Paris --> y)  (= jeg tager til Paris/derhen i morgen)


Brugbart svar (1)

Svar #6
08. juli 2020 af french doctor

Tjah, bob, bob...

Man kan selvfølgelig godt insistere på at gøre noget, som kan udtrykkes simpelt, mere abstrakt og kompliceret...

Men i en kommunikation er det tit en god idé at tænke på modtageren og dennes forudsætninger.

- - -

Sincèrement Thomas


Brugbart svar (1)

Svar #7
09. juli 2020 af Stygotius

Jeg gider ikke høre på sådant noget vrøvl og babysnak. Jeg har givet en præcis og klar forklaring på det der blev spurgt om, og den er ikke hverken "kompliceret"  eller "abstrakt". -Jeg har også reageret på dine ønsker om barneformuleringer -eftersom du nu blander dig i andres samtale og udtaler dig på andres vegne. Hvis du ikke kan forstå det, burde du nok  ikke gå i gymnasiet. Her forventer man en vis standard, inklusive det at tænke en smule  abstrakt. Det kræver ikke særlig meget at skrive "bob, bob".


Brugbart svar (0)

Svar #8
09. juli 2020 af french doctor

Jeg er ikke klar over, hvorfor du mener, at jeg går i gymnasiet...

Din måde at kommunikere på taler for sig selv, så vi lukker den her.

- - -

Sincèrement Thomas


Brugbart svar (1)

Svar #9
09. juli 2020 af Stygotius

Ja, naturligvis. Du evner ikke engang at debattere sagligt.  Til lykke.

Jeg håber da sandelig at min måde at kommunikere på taler for sig selv.


Brugbart svar (0)

Svar #10
09. juli 2020 af Moderatoren

Det gør den, desværre – og alt for ofte er den for dårlig overfor andre.


Brugbart svar (0)

Svar #11
09. juli 2020 af Stygotius

Hvad har du at invende mod min forklaring om "y" og "en" ???

Den er saglig og præcis og til at forstå.

Om den er præcis og saglig og ligetil, er du vist ikk kompetent til at udtale dig om. 


Brugbart svar (0)

Svar #12
09. juli 2020 af Moderatoren

Jeg har intet at indvende. Men skriv venligst pænere til andre. Det har du fået at vide så mange gange. 


Tråden er låst for yderligere indlæg.