Fysik

Omega

11. januar 2020 af Yipikaye - Niveau: Universitet/Videregående

Jeg forsøger lige at starte en tråd op i aften om noget jeg tidligere har spurgt om, men som jeg stadigvæk ikke helt forstår.  

\omega=2\pi f

og 

\omega(\tau)=-\Theta_{o}*2\pi f*sin(2\pi f\tau +\phi )

Hvad skal der til for at disse 2 formler er sammenhørig?

Hvad repræsenterer de 2 formler med hensyn til en el motor hvis nu de henholdsvis er sammenhørig og henholdsvis ikke sammenhørig? 

Selvom jeg har fundet  2 manualer. En fra virksomheden der laver Brookfield viscometeret og en fra virksomheden der levere strømtilførslen til viscometeret, så har jeg ikke været i stand til at beskrive hvad \omega og f er.

Jeg tror nok at der er tale om en AC-DC konverter, i hvertfald hvad angår strømtilførslen. Og der er 8 forudindstillet hastigheder på viscometeret. Hvis I føler at forudsætningen for at I kan hjælpe mig med dette, er at I får disse 2 manualer opgivet, så skal I bare skrive det her i denne tråd.


Brugbart svar (0)

Svar #1
13. januar 2020 af chyvak

Jeg har ingen anelse om, hvad det er, du ikke forstår, endsige forsøger at forstå. Jeg tror du overtænker hvad der foregår. Apparatet tilsluttes almindelig netforsyning, som herhjemme vil være en 50 Hz vekselspænding. Inden i apparatet foregår en omsætning af denne forsyning til en forvalgt spindelhastighed, typisk valgt i RPM. Du kan være sikker på, den omsætning er, som den skal være. Hvordan den foregår, er ligegyldig for dig som bruger. Det kan være der sidder en frekvensomformer der udfra at DC-mellemkredsenergilager omsætter til helt andre frekvenser til motoren således at akselhastigheden bliver som ønsket. Det afhænger af motortypen hvordan motoren skal fødes for at opnå en given akselhastighed. Hvorom alting er - det er ikke noget du skal regne på.


Svar #2
13. januar 2020 af Yipikaye

Hej

Jeg har lige vedhæftet et word dokument i denne tråd.


Brugbart svar (0)

Svar #3
17. januar 2020 af chyvak

I det refererede pendultilfælde er θ en vinkelposition og dens tidsafledede er vinkelhastigheden. Den varierer igennem hele bevægelsen. Er bevægelsen periodisk med periode T kan man definere frekvensen f = 1/T hvis fysiske betydning ikke ændres ved multiplikation med 2π. Da vil ω = 2πf være en fasehastighed og den er konstant. Det er ikke det samme som dθ/dt. Der er to vinkler involveret - vinklen  θ i rum og vinklen 2πt/T i fase.


Skriv et svar til: Omega

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.