Matematik

Forkert forståelse/metode eller?

21. januar 2020 af KageSpiseren - Niveau: A-niveau

Hej SP

Opskriv en ligning for linjen m, når den går gennem punktet P og har hældningskoefficienten a.

Følgende opgaver nederst.

Til den første skrev jeg det som en funktion som:

f(x) = -2x+3

Er det forkert?

På forhånd tak!


Brugbart svar (0)

Svar #1
21. januar 2020 af mathon


Brugbart svar (0)

Svar #2
21. januar 2020 af Cykanuggets

Slettet

Brugbart svar (1)

Svar #3
21. januar 2020 af mathon

                \small \small \begin{array}{lllll}&\textbf{\textsl{Det er ikke forkert.}}\\\\&\textup{Metoden har du ikke vist, hvorfor der intet er at bed\o mme.} \end{array}


Brugbart svar (1)

Svar #4
21. januar 2020 af mathon

                \small \small \small \small \begin{array}{lllll}\\\textup{men formentlig:}&y-y_o=a\cdot (x-x_o)\\\\&y=a\cdot (x-x_o)+y_o\\\\&y=ax+(y_o-a\cdot x_o) \end{array}


Brugbart svar (1)

Svar #5
21. januar 2020 af AMelev

Formelt set er det ikke helt korrekt at skrive f(x) = ...., når der er bedt om ligningen for en linje, men det er ikke en graverende fejl. 
Når der er bedt om ligningen for linjen, så bør du svare med y = ....

?f(x) = .... er forskriften for den lineære funktion, der har den tilsvarende linje som graf

Brug din formelsamling! Slå op på side 9 og indsæt i (52).


Svar #6
21. januar 2020 af KageSpiseren

#4

                \small \small \small \small \begin{array}{lllll}\\\textup{men formentlig:}&y-y_o=a\cdot (x-x_o)\\\\&y=a\cdot (x-x_o)+y_o\\\\&y=ax+(y_o-a\cdot x_o) \end{array}

Så hvordan burde jeg lave den oprigtigt?

vha en af disse formler formoder jeg, men min lærer har ikke vist hvordan man gør det ordentligt.

Kan du vise hvordan?

#5

Formelt set er det ikke helt korrekt at skrive f(x) = ...., når der er bedt om ligningen for en linje, men det er ikke en graverende fejl. 
Når der er bedt om ligningen for linjen, så bør du svare med y = ....

?f(x) = .... er forskriften for den lineære funktion, der har den tilsvarende linje som graf

Brug din formelsamling! Slå op på side 9 og indsæt i (52).

Går ind og tjekker nu!


Brugbart svar (0)

Svar #7
21. januar 2020 af mathon

\small \begin{array}{llll}\textup{Er det med eller uden CAS-beregning?} \end{array}


Svar #8
21. januar 2020 af KageSpiseren

#7

\small \begin{array}{llll}\textup{Er det med eller uden CAS-beregning?} \end{array}

med


Brugbart svar (1)

Svar #9
21. januar 2020 af mathon

OK
             \small \small \small \begin{array}{llll}f(a,x_o,y_o):=y=a\cdot x+(y_o-a\cdot x_o)\\\\2.\qquad f(\frac{1}{3},3,0)\\\\3.\qquad f(5,6,-\frac{1}{2})\\\\4.\qquad f(-\frac{2}{5},1,3)\\\\5.\qquad f(0,-3,7)\\\\6.\qquad f(-\frac{1}{2},3,-1) \end{array}


Svar #10
21. januar 2020 af KageSpiseren

så hvilke tal skal jeg indsætte hvor i ligningen y=a*x+(yo - a * xo)?


Brugbart svar (1)

Svar #11
21. januar 2020 af mathon

tast
           \small f(\textup{h\ae ldning},\textup{1.koordinat},\textup{2.koordinat})

             \small \small \small \small \begin{array}{llll}f(a,x_o,y_o):=y=a\cdot x+(y_o-a\cdot x_o)\\\\2.\qquad f(\frac{1}{3},3,0)\qquad y=\frac{1}{3}x-1\\\\ \end{array}


Brugbart svar (0)

Svar #12
21. januar 2020 af mathon

eller

         \small \begin{array}{lllll}2.&y=a\cdot x+(y_o-a\cdot x_o)\\\\&y=\frac{1}{3}x+\left ( 0-\frac{1}{3}\cdot 3 \right )\\\\&y=\frac{1}{3}x+(-1)\\\\&y=\frac{1}{3}x-1 \end{array}


Brugbart svar (0)

Svar #13
22. januar 2020 af AMelev

Hvorfor indsætter du ikke bare i fomlen i formelsamlingen?
Du har jo fået oplyst såvel a som x0 og y0, så det er bare at sætte tallene ind.

Vedhæftet fil:Udklip.JPG

Skriv et svar til: Forkert forståelse/metode eller?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.