Fysik

Mekanikberegning - mønt på skråplan

27. januar 2020 af Alexandravest - Niveau: A-niveau

Godaften 

Jeg arbejder på en møntsorteringsmaskine der bruger tyngdekraften og en rampes hældning til at få mønten i bevægelse. Mit problem er at rampen/skråplanet ligger vinkelret på en skråning på 70 grader, og derved opstår der en gnidning på skråningen som mønten læner sig imod, samt rampen.

Jeg vil gerne finde ud af minimum hældningen for at få mønten til at overvinde gnidningen, og dermed komme i bevægelse.

Håber nogen kan hjælpe :) 


Brugbart svar (0)

Svar #1
29. januar 2020 af chyvak

Er det korrekt forstået at mønten har den ene sideflade beliggende på en skrå væg og er samtidig tiltænkt at skulle rulle nedad en slidske? Altså således at mønten samtidigt glider og ruller? I så fald ville jeg som et simpelt udgangspunkt alene fokusere på at den statiske gnidning skal overvindes førend bevægelsen sætter i gang. Rullemodstandskoefficienter er i regelen en del mindre en gnidningskoefficienter. Så beregn den statiske gnidning på mønten og find en slidskehældning der gør at tyngden kan overvinde den.


Svar #2
30. januar 2020 af Alexandravest

Ja det er lige præcis det jeg mener. Jeg tænker at jeg dog bliver nødt til at antage at den har brug for 5-10% større hældning, for at være sikker, hvis jeg ikke skal medregne rullemodstanden. Men tak for hjælpen :) 


Skriv et svar til: Mekanikberegning - mønt på skråplan

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.