Fysik

modstand i ledninger

05. februar kl. 11:30 af Trojanskhest - Niveau: B-niveau

Hej 

Nu stiller jeg lige et spørgsmål som måske virker dumt, men kan virkelig ikke forstå hvordan det hænger sammen. 

min lærer har sagt at ledninger også har en modstand som vil påvirke modstanden i eksempelvis i et materiale. Mit spørgsmål er i hvilken retning vil det påvirke modstanden? og hvad mener han med at ledninger har en modstand....

Brugbart svar (0)

Svar #1
05. februar kl. 11:43 af mathon

Ledninger har modstand, hvorfor der vil være et spændingsfald over dem.

I hvilken retning:
                            Da ledninger typisk anvendes i serieforbindelser, vil modstanden typisk øges med
                            procentdele.

Svar #2
05. februar kl. 11:59 af Trojanskhest

Ledninger har modstand, hvorfor der vil være et spændingsfald over dem.

I hvilken retning:
                            Da ledninger typisk anvendes i serieforbindelser, vil modstanden typisk øges med
                            procentdele.

Hej mathon

vil det så betyde at hvis vi har en konstantanttråd som vi gerne vil finde resistansen på så vil ledningers modstand påvirke modstanden i konstantstråden så den øges???

Brugbart svar (0)

Svar #3
05. februar kl. 12:05 af mathon

Modstanden i kobbertråde er forsvindende i forhold til modstanden i konstantan.

Modstanden i konstantantråden ændres naturligvis ikke. Men kredsløbets modstand ændres ganske lidt.

Brugbart svar (0)

Svar #4
05. februar kl. 12:36 af mathon

I overen(s)stemmelse med, at modstanden

\small \begin{array}{llll}&\textup{1 }\Omega \textup{ kan defineres}\\\textup{som}\\&\textup{modstanden i en 10 cm konstantantr\aa d 0.25\; mm \O }\\\\&\textup{da temperaturkoefficienten for konstantan-modstand er meget lille.} \end{array}

Skriv et svar til: modstand i ledninger

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.