Matematik

Kuvelængde

25. februar 2020 af SofieAmalieJensen - Niveau: A-niveau

Hej, jeg har fået stillet den vedhæftet opgave og jeg er lidt i tvivl om hvordan man laver b). Jeg har gjort det at jeg har regnet frem til at startstedet er i x=0 og at slutstedet er ved x=21,271. Herefter har jeg forsøgt at anvende formlen for beregning af en kurvelængde i et bestemt interval (formelsamling, formel nr. 171), men dette gider wordmat ikke at regne.. Er der nogen andre måder det kan udregnes på eller har jeg misforstået noget undervejs? 

Tak på forhånd.


Brugbart svar (0)

Svar #1
25. februar 2020 af mathon


Brugbart svar (1)

Svar #2
25. februar 2020 af mathon

b)
       Løs: -4.91·t+ 8.43·t + 1.7= 0   og   t > 0

       Indsæt den fundne t-værdi 
       i
                 x = 11.2 · t    som er kastevidden.


Svar #3
25. februar 2020 af SofieAmalieJensen

#2

b)
       Løs: -4.91·t+ 8.43·t + 1.7= 0   og   t > 0

       Indsæt den fundne t-værdi 
       i
                 x = 11.2 · t    som er kastevidden.

Nåå ja okay det giver mening, mange tak:)


Brugbart svar (1)

Svar #4
25. februar 2020 af AMelev

Jeg vil også tro, at "kuglestødets længde" betyder den vandrette afstand, altså 21.271 m som du har regnet dig frem til.

Du kan godt beregne buelængden med (171), og man  kunne godt forstille sig, at noget tilsvarende var opgaven.
Så skal du først bestemme f(x) = y som funktion af x.
Løs 1.koordinatligningen x = x(t) (her x = 11.2t) mht. t og indsæt løsningen i stedet for t i 2.koordinatligningen y=y(t).

Hvis jeg ellers har regnet rigtigt, får du så:

Vedhæftet fil:Udklip.JPG

Svar #5
25. februar 2020 af SofieAmalieJensen

#4

Jeg vil også tro, at "kuglestødets længde" betyder den vandrette afstand, altså 21.271 m som du har regnet dig frem til.

Du kan godt beregne buelængden med (171), og man  kunne godt forstille sig, at noget tilsvarende var opgaven.
Så skal du først bestemme f(x) = y som funktion af x.
Løs 1.koordinatligningen x = x(t) (her x = 11.2t) mht. t og indsæt løsningen i stedet for t i 2.koordinatligningen y=y(t).

Hvis jeg ellers har regnet rigtigt, får du så:

Nåå okay mange tak:)


Brugbart svar (0)

Svar #6
29. februar 2020 af mathon

Kuglestødets længde er den vandrette afstand.


Skriv et svar til: Kuvelængde

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.