Fysik

lys-intensitet?

15. marts 2020 af JonaMohandes - Niveau: A-niveau

hej.

nu har jeg søgt på hele the www og jeg kan ikke finde noget definitivt svar på hvad enheden for lysintensitet er når man bruger betejnelsen: I

nogen der ved?

//og hej (Dali)


Brugbart svar (0)

Svar #1
15. marts 2020 af 101214 (Slettet)

SI enheden for lysintensitet er candela eller cd

https://en.wikipedia.org/wiki/Luminous_intensity


Svar #2
15. marts 2020 af JonaMohandes

Mange tak for det

Brugbart svar (0)

Svar #3
15. marts 2020 af Eksperimentalfysikeren

Nej, candela er enheden for lysstyrke.

Jeg kan ikke finde en ordentlig gennemgang af de fotometriske begreber og enheder, og jeg kan ikke huske dem ordentlig.

Problemet er, at man både angiver lysstrøm i lumen og i Watt. Så vidt jeg kan se af siden:

https://da.wikipedia.org/wiki/Intensitet_(fysik)

benytter man udtrykket intensitet, når man går ud fra Watt. I så fald er enheden Wm-2.

Hvis man går ud fra lumen, er det tilsvarende lm m-2. Forskellen er, at man for lumen har taget hensyn til øjets spektrale følsomhed.

Man bruger forskellige bogstaver og navne efter om man ser på energi eller lysmængde.


Svar #4
15. marts 2020 af JonaMohandes

Ok. Jeg er med på at det her nok er uni-stof, men jeg prøver lige at uddybe mit spørgsmål. Lysets intensitet er givet ved kvadratet af amplituden, men regner man med amplitude afhænger lysets styrke så stadig af, hvad man vælger, som en hed for amplitude? Hvis der overhoved er et valg.

Brugbart svar (0)

Svar #5
16. marts 2020 af Eksperimentalfysikeren

Amplituden måles i Volt pr meter.

Sammenlign med et lod i en fjeder. Her er amplituden, A, målt i meter. Energien kan findes som E = ½kA2. I en lysbølge er det lidt mere kompliceret, fordi bølgen er udbredt i rummet. Man måler intensiteten i Wm-2. Den kan beregnes ud fra amplituden E0, idet I = konstant * E02. I SI-enheder bliverI så målt i W/m2.


Svar #6
16. marts 2020 af JonaMohandes

Ok det giver mening. Mange tak for hjælpen

Skriv et svar til: lys-intensitet?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.