Matematik

funktion af 2 variable

16. marts 2020 af jarljarlsen - Niveau: Universitet/Videregående

Hej. Jeg søger svar på noget der ikke står i min matematik A bog til min srp. Det korte af det lange er:

Jeg skal opstille en funktion af 2 variable, ud fra noget data jeg har samlet. opgaven er at finde det optimale start afsæt til 100 meter løb. jeg har derfor prøvet forskellige længder mellem benene sammen med forskellige vinkler af kroppen i mit start afsæt. det skal forstille mine x og y værdier. og det har så givet mig nogle forskellige tider, altså z værdier. 

ud fra alle de data, hvilket værktøj bruges så til at lave en funktion med 2 variable? 

jeg vil helst have en fremgangsmåde i ti-nspire da det er det min skole bruger, men alt hjælp kan bruges.

mvh simon


Brugbart svar (0)

Svar #1
16. marts 2020 af peter lind

Det første du gør er at overveje hvilken modeller du skal bruge. Dernæst laver du regressionsanalyse på de data.


Svar #2
16. marts 2020 af jarljarlsen

og når du siger hvilke modeller hvad mener du så? 

regressionsanalyse er det et værktøj i ti-nspire? fordi der er jo en del forskellige regressions værktøjer (lineær, multipel, eksponel mm.) hvilken skal man bruge?


Svar #3
16. marts 2020 af jarljarlsen

#1

Det første du gør er at overveje hvilken modeller du skal bruge. Dernæst laver du regressionsanalyse på de data.

og kan man tegne den i 3d?


Brugbart svar (0)

Svar #4
16. marts 2020 af peter lind

Jeg kend absolut intet til start af løb, så det kan jeg ikke hjælpe dig med. Det bedste er hvis du eller en en der ved mere om det, kan komme med eller udarbejde en eller flere modeller, som du kan afprøve. Anden mulighed er at du prøver dig frem med polynomialmodeller, potensmodeller, eksponentalmodeller eller  kombinationer af dem.

Der;findes programmer der kan lave plot af funktioner af 2 variable og i gymnasiet har man også brugt nogle. Det har jeg også; men det er så lang tid siden, at jeg ikke kan huske, hvad de hedder.

Et plot af dine data kan måske også give dig en ide om modellen.


Brugbart svar (0)

Svar #5
16. marts 2020 af peter lind

Du kan også søge i litteraturen om der er skrevet noget om sådanne modeller


Svar #6
16. marts 2020 af jarljarlsen

#5

Du kan også søge i litteraturen om der er skrevet noget om sådanne modeller

har vedhæftet et dokument med lidt mere information. det ville være en stor hjælp hvis du vil se på den igen. jeg har prøvet at søge hele internettet igennem men jeg finder simpelthen ingen...


Skriv et svar til: funktion af 2 variable

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.