Studieretningsprojekt/-opgave (SRP/SRO)

Redegørelse og Analyse

24. marts 2020 af LasLas123

Hej folkens!

- Jeg har på det seneste læst utallige hjemmesider, dokumenter mm. med henblik på, at finde ud af om problemformuleringen antyder til at man skal redegøre eller analysere. Så vidt jeg har læst bruger man betegnelsen "redegør" i naturvidenskabelige fag, både ifm. redegørelse og analyse. Men hvordan adskiller jeg dem fra hinanden, således jeg ved, hvornår de mener redegør og hvornår de menere analysér.


Brugbart svar (0)

Svar #1
24. marts 2020 af Germanofil

#0

Betegnelsen "redegør (for noget)" el. "gør rede for (noget)" betyder, at man skal 'fremstille og forklare i detaljer, hvordan noget er forløbet, eller hvordan noget forholder sig'. - Det er altså på én og samme tid en opfordring til at gøre begge, dvs. både beskrive og analysere ét (el. flere alt efter opgaveformuleringen) givent sagsforhold fx indenfor naturvidenskaben. 
Du skal ikke nødvendigvis adskille dem; snarere giver det mere mening at sige, at de skal komplementere hinanden i en gensidig, næmest symbiotisk, forstand. At man så i mange sammehænge vælger at sige, de skal adskilles, skyldes nok snarere, at langt de fleste bruger for meget krudt på den redegørende del og ikke nok krudt på den analyserende den, som jo er den mest interessante del for din underviser og eksaminator. - Det er jo den del, der viser, at du ikke blot opremser materialet fra forskellige kilder, men aktivt formår at benytte det på en mangefacetteret vis.

Hvis du er i tvivl om noget, eller min forklaring ikke giver mening for dig, er du mere end velkommen til at spørge igen.


Skriv et svar til: Redegørelse og Analyse

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.