Matematik

Optimering af et akavrium

27. marts 2020 af HarDetsvært (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej
Jeg har en opgave, som jeg ikke helt ved, hvordan jeg skal gribe an. 
Opgaven lyder således: 
"En dyrepasser vil bygge et akvarium (en kasse med bund og uden låg). Bredden af akvariet skal være dobbelt så stor som højden for at sikre ordentlig iltning af vandet. Akvariet skal bygges af glas, og der må maksimalt bruges 2.5 m² glas for at holde vægten af akvariet nede. Dyrepasseren vil bygge akvariet så stort som muligt."

Brugbart svar (0)

Svar #2
27. marts 2020 af AMelev

Folkeskole passer ikke rigtigt med B-niveau. Opdater lige din profil, så uddannelsen passer. Ellers kan vi ikke vide, hvilke værktøjer, du kan forventes at have adgang til.

Svar #3
27. marts 2020 af HarDetsvært (Slettet)

Hold da op.
Det er vel underordnet, hvad min profil siger. Når jeg stiller et spørgsmål på B eller A niveau, så har jeg jo nok Maple, word mat eller ti Nspire.
Jeg spørg om hjælp til fremgangsmetoden evt. Forståelse for, hvordan jeg kommer igang - ikke om hjælp til hvordan jeg udregner det på en lommeregner. :)

Brugbart svar (0)

Svar #4
27. marts 2020 af AMelev

#3 Anmodningen havde intet at gøre med dit CAS-værktøj..
HHX, HTX, STX og HF har hverken præcis de samme emner  - matematiske  værktøjer - eller formelsamlinger. Desuden betyder det selvfølgelig noget, om du er på 1. eller 2. år, i forhold til, hvilke redskaber du kan forventes at være i besiddelse af på indeværende tidspunkt.
En optimeringsopgave vil som standard løses med differentialregning (det er også den metode, der er anvendt i linket i #1), men hvis du er på 1. år, har du nok ikke haft det endnu, og så må vi jo gå en anden vej.
Derfor er korrekt angivelsen af uddannelse vigtig også for dig.

Skriv et svar til: Optimering af et akavrium

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.