Bioteknologi

Redegør for hvordan penicillins effektivitet kan kvantificeres

27. marts 2020 af bt20 - Niveau: A-niveau

Hej

I min SRP opgaveformulering er jeg blevet bedt om at: Redegør for hvordan penicillins effektivitet kan kvantificeres og diskuter hvilke faktorer der har indflydelse på dette. 

Jeg har ikke rigtigt en ide om hvordan man kvantifererer penicillins effektivitet. Det skal bruges i den sammenhæng at jeg senere skal prøve at vurdere om penicillin idag er mindre effektivt end det var under anden verdenskrig. 

Nyttige links til kvantificering, vil være en stor hjælp-


Brugbart svar (0)

Svar #1
28. marts 2020 af DrNielsen

Du kan lave et interventionsstudie hvor du observerer hvor mange der får superinfektioner af verificerede penicillinfølsomme agenser. Jeg har set der findes sådanne studier.

Ellers kunne man måske mikroskopisk ser på kolonierne af forskellige bakteristammer før og efter administration af en fast dosis penicillin.

Slutteligt kan du se på hvor mange der dør af infektion nu kontra under anden verdenskrig efter penicillin-administration. Opgaven her bliver så at adskille hvad folk er/var syge af. Penicillin virker ikke på alle typer bakterier. Nogle bakterier kræver makrolider, carbapenemer, cefalosporiner osv. Disse er også typer af antibiotika ligesom penicillin.

Til at starte med tror jeg du skal gøre op om dette spørgsmål handler om penicillin specifikt, eller om det drejer sig om antibiotika. Der er en enorm forskel! Vær også opmærksom på at penicillin er en stofgruppe. Når man normalt taler om penicillin vil der være tale om phenoxymethyl-penicillin eller benzyl-penicillin. Dicloxacillin, ampicillin, amoxicillin osv er også penicilliner. Penicillin som stofgruppe kalder man som regel Beta-lactamantibiotika.

Håber det var til hjælp - eller skriver du bare igen :-)


Skriv et svar til: Redegør for hvordan penicillins effektivitet kan kvantificeres

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.